សូមស្វាគមន៍សំរាប់ការចូលមកកាន់គេហទំព័ររបស់យើងខ្ញុំ

Header ADS

Behavior of the Organization ឥរិយាបទរបស់អង្គភាព



ឥរិយាបទរបស់អង្គភាពទាញយកនៅទីនេះ៖https://gsuite.google.com/intl/en_sg/products/drive/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=japac-AP-all-en-dr-bkws-all-all-trial-e-dr-1003989&utm_content=text-ad-none-none-DEV_c-CRE_146229530763-ADGP_Hybrid+%7C+AW+SEM+%7C+BKWS+~+EXA+%7C+Drive+%7C+%5BM%3A1%5D+%7C+APAC+%7C+EN-KWID_43700021043913146-kwd-341990250474-userloc_1009829&utm_term=KW_google.drive&gclid=Cj0KCQiAkZHTBRCBARIsAMbXLhEt_BZRi0GbvL4XZK59_4a5NILFWzXi3YCEdVqp1ltMEVvh_o0QiUAaAqvjEALw_wcB&gclsrc=aw.ds&dclid=CObzs6ef6dgCFcFEKwod5JkFqQ

ជំពូកទី ១ ឥរិយាបទអង្គភាព
·        ឥរិយាបទអង្គភាពៈ គឺជាការសិក្សាដែលពិនិត្យនូវផលបះពាល់ទង្គិចរបស់បុគ្គលិកម្នាក់ៗក្រុម និងរចនាសម្ព័ន្ធ ទៅលើឥរិយាបទនៅក្នុងអង្គភាពហើយចំនេះដឹងនេះត្រូវបានយកមកប្រើប្រាស់ក្នុងគោលបំណងអភិវឌ្ឍន៍ប្រសិទ្ធភាពរបស់អង្គភាព។
·        អង្គភាពៈ គឺជាការប្រមូលមនុស្សដែលធ្វើការជាមួយគ្នាដើម្បីសម្រេចផលប្រយោជន៍ឯកជន និង សំរេចគោលបំណងរបស់អង្គភាពទាំងមូល។
·        ទស្សនៈ គឺជាដំណើរការដែលបុគ្គលម្នាកៗចាត់ចែង និង បកប្រែអារម្មណ៍នៃញ្ញាណរបស់ខ្លួនដើម្បីផ្ដល់ការយល់ព្រមដល់បរិយាកាសរបស់ខ្លួន។
1- ការជាប់ពាក់ព័ន្ធនៃការគ្រប់គ្រងៈ  
·   អ្នកគ្រប់គ្រងត្រូវគិតគួរដល់ចរិកការងារផ្សេងៗជាច្រើនដោយរួមបញ្ចូលទាំងអវតមាននិយមភាពប្រែប្រូល ភាពមកយឺត កិច្ចខិប្រឹងប្រែង ព្រមទាំងបរិមាណ និងគុណភាពនៃការងារ។
·        អ្នកគ្រប់គ្រង និង ត្រូវធ្វើការវាយតំលៃជាផ្លូវការ ឬ ក្រៅផ្លូវការនូវចរិកការងាររបស់អ្នកក្រោមបង្គាប់ និងអ្នកដទៃទៀត។
·        អ្នកគ្រប់គ្រង ត្រូវតែមានការទាក់ទិនទៅនិងទស្សនៈ យល់ដឹងនិងហេតុផល។
2- មុខងារនៃការគ្រប់គ្រង
·        ផែនការៈ  គឺជាការសំរេចចិត្តលើគោលបំណងអង្គភាពពាក់ព័ន្ធ និងការប្រើប្រាស់ធនធានទាំងនោះដើម្បីសំរេចវត្ថុបំណងរបស់អង្គភាព។
·   ចាត់ចែងៈ  រៀបចំចាត់ចែងរបៀបទំនាក់ទំនងអោយបុគ្គលពាក់ព័ន្ធអនុវត្តន៍ដើម្បីសំរេចគោលបំណងរបស់អង្គភាព។
·        ត្រួតពិនិត្យ
·        ដឹកនាំៈ  លើកទឹកចិត្ត និង សំរបសំរួលបុគ្គលនីមួយៗ និង ក្រុមឲ្យពួកគេធើ្វការដើម្បីសំរេចគោលបំណងរបស់អង្គភាព។
3- មុខងារនៃការគ្រប់គ្រងបន្ដ
·        ផែនការគឺជា ដំណើរការដែលរួមមានការកំណត់គោលដៅ ការរៀបចំយុទ្ធសាស្រ្ដ និងបង្កើតផែនការដើម្បីសម្របសម្រួលសកម្មភាព។
·        ការចាត់ចែង តើការងារអ្វីដែលអ្នកត្រូវធ្វើ? ឬអ្នកណាដែលត្រូវធ្វើវា? តើត្រូវធ្វើការងារជាជាក្រុមយ៉ាងដូចម្ដេច? តើអ្នកណារាយការណ៍ទៅអ្នកណា? តើអ្នកណាជាអ្នកធើ្វសេចក្ដីសំរេចចិត្ត?
-       ឧៈ  អ្នកគ្រប់គ្រងត្រូវបែងចែកធនធាន ពេលវេលា និងការងារនិយោជិករបស់ខ្លួនតាមផ្នែកដូចជាសកម្មភាពទីផ្សារ សកម្មភាពផលិតកម្ម សកម្មភាពហិរញ្ញវត្តុ សកម្មភាពបុគ្គលិកជាដើម។
·   ដឹកនាំ មុខងារដែលមានការជំរុញទឹកចិត្តនិយោជិកការដឹកនាំអ្នកដទៃការជ្រើសរើសបណ្ដាញទំនាក់ទំនងដែលមានប្រសិទ្ធភាពបំផុត និងការដោះស្រាយបញ្ហា។
·   ត្រូតពិនិត្យ ការពិនិត្យតាមដានសមិត្ធកម្មរបស់អង្គភាពការកំណត់រកឃើញភាពខុសគ្នារវាងសកម្មភាពដែលបានគ្រោង និងលទ្ធផលជាក់ស្ដែង និង ការចាត់វិធានការកែតម្រូវសកម្មភាពនៅពេលចាំបាច់។
4-  ការចាត់ចែងសមាជិកក្នុងអង្គភាពជាពីផ្នែកគឺៈ
·        អ្នកប្រត្តិបត្តៈ  គឺជាមនុស្សទាំងឡាយណាដែលធ្វើការងារផ្ទាល់ចំពោះមុខងាណាមួយនៃការងារ និងគ្មានសិទ្ធទទួលខុសត្រូវលើកិច្ចការរបស់អ្នកដទៃទៀត។ ឧៈ កម្មករ បុគ្គលិក។
·        អ្នកគ្រប់គ្រង គឺជាអ្នកបញ្ជាដឹកនាំរាប់សកម្មភាពការងារអ្នកដទៃ អាចមានការទទួឡខុសត្រូវខ្លះឬទាំងស្រុងលើការអនុវត្តន៍ការងារ។ ឧៈ ប្រធានក្រុម ប្រធានផ្នែក។ល។
5-  តួនាទីអ្នកគ្រប់គ្រង
·        Formal Authority and Status
·        Interpersonal Roles: តួនាទីទំនាក់ទំនងផ្ទាល់ ឬ អន្ដរបុគ្គលៈ  ទាមទារឲ្យអ្នកគ្រប់គ្រងសំដែងតួជាពិធីការ ឬជាតំណាងទូទៅ ដែលរួមមានៈ
-       អ្នកតំណាង
-       អ្នកដឹកនាំទទួលខុសត្រូវលើការជំរុញទឹកចិត្ត និង ដឹកនាំនិយោជិក
-       អ្នកទាក់ទងរក្សាបណ្ដាញការងារទាក់ទងពីខាងក្រៅដែលផ្ដល់ឲ្យពត៌មាន។
·        Informational Roles : តួនាទីអ្នកគ្រប់គ្រងពត៌មានៈ  តម្រូវឲ្យអ្នកគ្រប់គ្រងទទួល និង ប្រមូលពត៌មានទាំងពីក្នុងនិងខាងក្រៅអង្គភាព៖ 
-   ត្រូតពិនិត្យៈ ទទួលពត៌មានទូលំទូលាយរក្សាទុកក្នុងខួរក្បាលនៃពត៌មានពីក្នុងនិងពីក្រៅអង្គភាព។
-       អ្នកចែក ឬ ផ្សព្វផ្សាយពត៌មានៈ ដែលទទួលពីខាងក្រៅ ឬ ពីនយោជិកដទៃទៅនិយោជិកដទៃមួយចំនូនផ្សេងទៀត
-       អ្នកនាំពាក្យៈ បញ្ជូនពត៌មានទៅខាងក្រៅអង្គភាពផែនការគោលនយោបាយសកម្មភាព និង លទ្ធផលរបស់អង្គភាព។
·        Decisional Roles: តួនាទីធ្វើសេចក្ដីសំចេចិត្ត៖  
-       សហគ្រិនៈ រិះរកមធ្យោបាយរបស់អង្គភាព និង បរិយាកាសដើម្បីចាប់យកឱកាស និងចាប់ផ្ដើមគម្រងក្នុងការផ្លាស់ប្ដូរ។
-       អ្នកដោះស្រាយបញ្ហា
-       អ្នកបែងចែកប្រភពធនធាន
-       អ្នកចរចារ
6- ជំនាញអ្នកគ្រប់គ្រង
·        គំនិតប្រាជ្ញា​៖ សម្ថភាពក្នងការវិភាគ និងធ្វើការសំរេចចិត្ត និងបែងចែករវាងបុព្វហេតុនិងផលបះពាល់។
·        គ្រប់គ្រងធនធានមនុស្ស៖  សម្ថតភាពខួរក្បាលដើម្បីវិភាគនិងធ្វើរោគវិនិច្ឆ័យ។ជំនាញមនុស្សៈ សម្ថភាពក្នុងការយល់ដឹងធើ្វការជាមួយដឹកនាំនិងគ្រប់គ្រងឥរិយាបទរបស់មនុស្សផ្សេងទៀត  ជំនាញមនុស្សសម្ថតភាពក្នុងការធើ្វការជាមួយការយល់ដឹងនិងលើទឹកចិត្តដល់អ្នកដទៃទាំងជាលក្ខណៈបុគ្គលនិងជាក្រុម។
·        បច្ចេកទេស៖ ចំនេះដឹងនិងបច្ចកទេជាលាក់និង សម្ថតភាពបច្ចេកទេសក្នុងការអនុវត្តន៍ចំនេះដឹងនិងជំនាញឯកទេស។
·        Effective Versus Successful Managerial Activities
1-    Traditional Management: Decision Marking Planning and Controlling.
2-    Communication : Exchange Routing Information and process.
3-    Human Resouce Management: Motivation ,Disciplining, Managing ,Counflict  Staffing , and training,
·        Level of OB Analysis
·        Individuals
-       Biographical Traits
-       Personality
-       Values & Attitudes
-       Ability
-       Perception
-       Motivation
-       Individaul Learning
-       Decision Making
·        Groups
-       Communication
-       Other Groups
-       Power & Politics
-       Group Structure
-       Work Team
-       Leadership
-       Decision Making
·        Structures/ Organizations
-       Culture
-       Structure
-       Design
-       Technology
-       Work Processes
-       Selection Processes
-       Training Programs
-       Appraisal Practices
7- បុគ្គលិក​ប្រភេទ​ X
·        មនុស្សខ្ចិល
·        មនុស្សត្រូវបានគេជំរុញឲ្យខិតខំធ្វើការងារ
·        មិនចូលចិត្តទទូលខុសត្រូវប៉ុន្ដែចង់អោយគេដឹកនាំ
8- បុគ្គលិកប្រភេទ​ Y
·        ការងារគឺជាសកម្មភាពធម្មជាតិ
·        មនុស្សមានសម្ថតភាពគ្រប់គ្រាន់ទទួលខុសត្រូវដឹកនាំ និងត្រួតពិនិត្យសំរេចគោលបំណងអង្គភាពចាត់តាំង។
·        មនុស្សប្រភេទនេះមិនត្រូវបានគេជំរុញដើម្បីសម្រេចគោលដៅអង្គភាព
·        និយោជិកអាចរៀនដើម្បីស្វែងរកការទទួលខុសត្រូវ
·        និយោជិកមានមនោគតិមានភាពបិនប្រសព្វ និងការបង្កើតថ្មី

ជំពូកទី ២ ភាពជាអ្នកដឹកនាំនៃការជំរុញ

១. ដំណើរការនៃការជំរុញទឹកចិត្ត (MOTIVATION PROCESS)


Unsatisfied Need

Driver(កត្តាជំរុញ)

តម្រូវការបំពេញចិត្ត(Satisfied Need)

Tension (តានតឹង)

ស្វែងរកឥរិយាបទ

ការបន្ថយការតានតឹង
 




 

 

 

 




២. ឋានានុក្រមនៃតម្រូវការរបស់ម៉ាសូល
1-     ការឆ្លុះបញ្ចាំងដោយខ្លួនឯង - ការឆ្លងកាត់ឆ្លងកាត់ (សូមមើលចំណាំខាងក្រោម) កម្រិតដែលសង្កត់ធ្ងន់លើចក្ខុវិស័យវិចារណញាណ, altruism និងស្មារតីសាមគ្គីភាព។
2-     ការដឹងអំពីខ្លួនឯង - ដឹងច្បាស់ថាអ្នកជានរណា, កន្លែងណាដែលអ្នកកំពុង, និងអ្វីដែលអ្នកចង់បាន។ ស្ថានភាពនៃសុខុមាលភាព។
3-    សោភ័ណ្ឌ - នៅសន្តិភាព, ការចង់ដឹងចង់ឃើញអំពីការងារខាងក្នុងទាំងអស់។
4-    ការយល់ដឹង - ការរៀនសូត្រសម្រាប់ការរៀនតែឯងរួមចំណែកចំណេះដឹង។
5-     Esteem - អារម្មណ៍នៃការផ្លាស់ប្តូរនៅក្នុងពិភពលោក, ការទទួលស្គាល់, ការសង្ស័យតិចតួចអំពីខ្លួនឯង។
6-     ភាពជាម្ចាស់និងស្នេហា - ជាកម្មសិទ្ធិរបស់ក្រុមមិត្តជិតស្និទ្ធដើម្បីនិយាយជាមួយ។
7-    . សុវតិភាព - កុំមានគ្រោះថ្នាក់ភ្លាម។
8-   

Self -Actualization

Esteem
Social
Safety
Physiological
សរីរវិទ្យា - អាហារ, ទឹក, ទីជំរក, ការរួមភេទ។
m Higher – Order Need
Needs that are satisfied
Internally, social, esteem, and self –
Actualization needs
m Lower- Order Needs
Needs that are satisfied
Externally, Physiological
And Safety needs.



៣. ទ្រឹស្ដី ALDERFER’S (ERG)

Alderfer (E= Existence, R= Relatedness, G= Growth)
ស្រដៀងគ្នា និង Maslow ដែរុ,ខុសត្រង់ថាមនុស្សផ្លាស់ប្ដូរទៅតាមតម្រូវការ ប៉ុន្ដែក្នុងករណីនេះតម្រូវការនោះមិនមានការរៀបរាប់ឋានុក្រមឡើយ។ ដោយបំពេញចិត្តតម្រូវការមួយអាចបង្កើនកំលាំងរបស់វាឈានទៅតម្រូវការមួយទៀត។

Alderfer’s ERG Theory


Growth

SA

Relatedness

Esteem

Existence

Physiological

Safety & Security

Love(Social)

៤. ភាពចាស់ / ភាពទាក់ទង / កំណើន (ERG)

ទ្រឹស្តី Clayton Alderfer / ទ្រឹស្តី / ការលូតលាស់ (ERG) ទ្រឹស្តីតម្រូវការ (Alderfer ឆ្នាំ 1969) បានដាក់ស្នើថាមានតម្រូវការក្រុមចំនួនបី។
·         មានតំរូវការ - ក្រុមតម្រូវការនេះមានការព្រួយបារម្ភជាមួយការផ្តល់នូវតម្រូវការជាមូលដ្ឋានសម្រាប់ការរស់រានមានជីវិតដូចជាតម្រូវការជីវវិទ្យានិងសុវត្ថិភាពជាដើម។ តម្រូវការនេះត្រូវបានពេញចិត្តដោយប្រាក់ដែលរកបាននៅក្នុងការងារដូច្នេះអ្នកអាចទិញម្ហូបអាហារទីជំរកសម្លៀកបំពាក់ជាដើម។
·         ទំនាក់ទំនង - ក្រុមនេះត្រូវការមជ្ឈមណ្ឌលអំពីបំណងដើម្បីបង្កើតនិងរក្សាទំនាក់ទំនងរវាងបុគ្គល។ ចាប់តាំងពីប្រជាជនជាធម្មតាចំណាយប្រហែលពាក់កណ្តាលនៃការងងុយគេងរបស់ពួកគេនៅលើការងារនេះតម្រូវការនេះជាធម្មតាត្រូវបានពេញចិត្តជាធម្មតាដោយអ្នកធ្វើការជាមួយពួកគេ។
·         កំណើន - តម្រូវការទាំងនេះត្រូវបានបំពេញដោយការអភិវឌ្ឍផ្ទាល់ខ្លួន។ ការងារការងារអាជីពឬវិជ្ជាជីវៈរបស់បុគ្គលម្នាក់ផ្តល់នូវការពេញចិត្តយ៉ាងខ្លាំងចំពោះតម្រូវការនៃកំណើន។
v  ទ្រឹស្ដីនៃតម្រូវការមាន៣:ផលសម្រេច, អំណាច, ទំនាក់ទំនង
-        Need for Achievement(Nach)- ការបង្ហាញផលសម្រេច(ងាយឃ្លាំមើល)ពាក់ព័ន្ធនិងបញ្ហាបុគ្គលដែលធ្វើបានល្អបំផុត ការប្រកួតប្រជែងការខិតខំឲ្យដល់គោលដៅការមានៈនិងការជំនះឧបសគ្គនានា។
-   Need for Power(Npow)- ការបង្ហាញផលសម្រេច(ងាយឃ្លាំមើល)ពាក់ព័ន្ធនិងបញ្ហាបុគ្គលដែលធ្វើឲ្យប៉ះពាល់ដល់អ្នកដទៃមានឥទ្ធិពលលើអ្នកដទៃផ្លាសប្ដូរមនុស្សឬ ព្រឹទ្ធិការណ៍ និង ធ្វើឲ្យមានភាពខុសគ្នាក្នុងជីវិតរស់នៅ។
-        Need for Affiliation (Naff)- ការបង្ហាញផលសម្រេច(ងាយឃ្លាំមើល) ពាក់ព័ន្ធនិងបញ្ហាបុគ្គលដើម្បីបង្កើតនិងរក្សារភាពកក់ក្ដៅ ជិតស្និទ្ធនិងស្និទ្ធស្នាលជាមួយមនុស្សដទៃ។
. ៥. ទ្រឹស្តីការរំពឹងទុក
ទ្រឹស្តីវឌ្ឍនភាពរបស់ Vroom ត្រូវបានសរសេរជារូបមន្ត:
Valence x Expectancy x Instrumentality = Motivation
-        ΣValence (រង្វាន់) = ចំនួនទឹកប្រាក់នៃបំណងប្រាថ្នាសម្រាប់គោលដៅមួយ (តើអ្វីទៅជារង្វាន់?)
-   Σការរំពឹងទុក (ការអនុវត្ត) = ភាពខ្លាំងនៃការជឿជាក់ថាកិច្ចខិតខំប្រឹងប្រែងដែលទាក់ទងទៅនឹងការងារនឹងមានលទ្ធផលនៅក្នុងការបញ្ចប់ភារកិច្ច (តើខ្ញុំនឹងខិតខំប្រឹងប្រែងដើម្បីសម្រេចគោលដៅនេះដោយរបៀបណា?)
-        Σឧបករណ៍តាប់ (ជំនឿ) = ជំនឿថារង្វាន់នឹងត្រូវបានទទួលនៅពេលដែលកិច្ចការត្រូវបានបញ្ចប់ (តើពួកគេនឹងកត់សំគាល់ពីការខិតខំប្រឹងប្រែងដែលខ្ញុំដាក់?)
·        Personal Characteristics, Cont
·         ការប្រើប្រាស់ជំនាញ
·         ការត្រូវរូវគ្នានៃការងារ
·         បុគ្គលិកលក្ខណៈ ៖ បន្ថយការបំបែកបំបាក់គ្នា និងផ្នែកនៃការត្រួតពិនិត្យដែលនាំឲ្យការពេញចិត្តកាន់តែខ្ពស់។
·         កំរិតនៃអាជីព៖ លក្ខខ័ណ្ឌកាន់តែខ្ពស់ ការពេញចិត្តកាន់តែខ្លាំង។
·         ទ្រឹស្ដី ២ កត្តានៃការលើកទឹកចិត្តតាមលោកមីនប៊ីកៈ
·    តម្រូវការលើកទឹកចិត្ត៖  ការលើកទឹកចិត្តខ្លួនឯងក្នុងការងារផ្ទាល់ខ្លួន,ប្រសិនបើលក្ខខ័ណ្ឌនានាត្រូវបានបញ្ចប់នោះកត្តាការពេញចិត្តនិងការងារបានកើតឡើង។
-   ការធ្វើការងារឲ្យប្រសើរៈ  ពង្រើកការងារមួយនិយាយនិយោជិកគឺកាន់តែបង្កើនតួនាទីក្នុងការធ្វើផែនការ ការបំពេញការងារ និងការវាយតម្លៃការងាររបស់ពួគគេ។
·    តម្រូវការហាយជីនៈ  លក្ខណៈនៃបរិយាកាសការងារ។ប្រសិនបើមិនបានសម្រេចទេនោះការពេញចិត្តនិងការងារក៏មិនកើតឡើងដែរ។
·         ទ្រឹស្ដីនៃចរិតលក្ខណៈការងារ
·    ប្រសិនបើនិយោជិកមានតម្រូវការខ្ពស់សើម្បីរីកលូតលាស់នោះចរិកលក្ខណៈនៃការងារជាក់លាក់ជំរុញឲ្យមានលក្ខណៈនៃការបង្កើនការលើកទឺកចិត្តការបំពេញការងារនិងការពេញចិត្ត។
-        ភាពផ្សេងៗនៃជំនាញ
-        ឯកត្តានៃការងារ
-        លក្ខណៈសំខាន់ៗនៃការងារ
-        ស្វ័យភាព
-        ពត៌មានត្រលប់
·         ទ្រឹស្ដីសមធម៌
·         ជាទ្រឹស្ដីដំណើរការនៃការជំរុញទឹកចិត្ត
-        ពាក់ព័ន្ធជាមួយរបៀបដែលមនុស្សធ្វើការជ្រើសរើសពីឥរិយាបទ
-        ពាក់ព័ន្ធនិងយុត្តិធម៌ក្នុងការងារៈ មនុស្សចង់បានយុត្តិធម៌ដោយគោរពទៅតាមការរួមចំនែករបស់ពូកគេនិងការផ្ដល់រង្វាន់ពីក្រុមហ៊ុនរបស់ពួកគេ។
·         ទស្សនៈថ្មីនៃទ្រឹស្ដីសមធម៌
-        ទស្សនៈសមធម៌ៈ ខ្ញុំស្រលាញ់ផលធៀបសមធម៌ស្មើរគ្នាចំពោះការប្រៀបធៀបជាមួយអ្នកដទៃ។
-        សប្បុរសៈ ខ្ញុំទទួលយកលផលធៀបសមធម៌ទាបជាងចំពោះការបរៀបធៀបជាមួយអ្នកដទៃ។
-        អំណាចៈ ខ្ញុំទទួលយកផលធៀបសមធម៌ជាជាងប្រៀបធៀបជាមួយអ្នកដទៃ។
·         ទ្រឹស្ដីតម្រង់គោលដៅ
·    គំនិតដែលលើកទឹកចិត្តដំបូងរបស់យើងតំលៃការងារច្បាស់លាស់នោះការបំពេញការងារបានប្រសើរជាងគ្មានគោលដៅ។
·         គោលដៅជាក់លាក់គឺមានការជំរុញទឹកចិត្តច្រើនជាងមានគោលដៅទូទៅ។
·         ការដាក់គោលដៅមានការពិបាកមធ្យមគឺជាការជំរុញទឹកចិត្តប្រើសរបំផុត។
·         ចរិតលកខណៈផ្ទាល់ និង ការពេញចិត្តការងារ
·         អាយុ៖  ជាទូទៅកើនឡើងតាមអាយុ
-        អ្នកមិនពេញចិត្តបានឈប់ពីការងារ
-        កម្មករចាស់មានការផ្លាស់ប្ដូរកាន់តែច្រើនក្នុងការបំពេញចិត្ត
·         យ៉ែនឌ័រ៖  លទ្ធផលពុះបានទទួល
·         ពូជ៖  ការធ្វើអោយឲ្យកាន់តែសប្បាយចិត្ត
·         សម្ថតភាពយល់ដឹង៖  ទំនាក់ទំនងអវិជ្ជមានតិចតួចរវាងកំរិតនៃការអប់រំ និង ការពេញចិត្ត។

១. ការដឹកនាំ និង ការគ្រប់គ្រងផ្ដាច់ការ

·        ភាពជាអ្នកដឹកនាំ និង មានចក្ខុវិស័យ
·         ភាពជាអ្នកដឹកនាំដោយប្រើអំណាច

២. ភាពជាអ្នកដឹកនាំមានលក្ខណៈប្រជាធិបតេយ្យ

·        តាមការជំរុញលើកទឹកចិត្ត
·        ចេះប្រាប់ហេតុផល
·        ចះស្រលាញ់រាប់អាន និង មានការចូលរួម
·        ភាពជឿជាក់ និង ទុកចិត្តខ្លួនឯង
·        ភាពជាអ្នកដឹកនាំមានឯកភាពផ្ទៃក្នុង
·        ភាពជាអ្នកដឹកនាំមានចំនេះដឹងសមរម្យ
·        ភាពជាអ្នកដឹកនាំមានលក្ខណៈអាចបត់បែនបាន

មេរៀនទី ៣ មូលដ្ឋានគ្រឹះនៃឥរិយាបទរបស់ក្រុម
1.   និយមន័យ និង ចំនាត់ថ្នាក់ក្រុម
·         ក្រុមផ្លូវការ
-        ក្រុមបញ្ជា
-        ក្រុមការងារ
·         ក្រុមមិនផ្លូវការ
-        ក្រុមផលប្រយោជន៍
-        ក្រុមមិត្តភ័ក្រ្ដ
1.1.   និយមន័យ និង ចំណាត់ថ្នាក់ក្រុម
v  ក្រុម៖  ការប្រមូលផ្ដុំមនុស្សពីរ ឬ ច្រើននាក់ដែលពាក់ព័ន្ធគ្នាទៅវិញទៅមកដើម្បីស្វែងរកគោលដៅរួមមួយ។
v  ក្រុមការងារ៖  ដំណើរការនៃការធ្វើការងាររួមគ្នានៅក្នុងក្រុមដើម្បីសម្រេចគោលដៅ។
v  ក្រុមផ្លូវការ៖  ក្រុមកាងារដែលបានចាត់តាំងដោយរចនាសម្ព័ន្ធអង្គភាព។ឧ. ផ្នែកស្រាវជ្រាវទីផ្សារ ក្រុមសភាផលិត ឬផ្នែកការិយាល័យផលិតផល។
v  ក្រុមបញ្ជា៖  ក្រុមដែលបង្កើតឡើងដោយឯកត្តបុគ្គល។
v  ក្រុមការងារ៖  ក្រុមការងារទាំងឡាយដែលកំពុង់ធ្វើការងារជមួយគញនាបំពេញកាងារឬកិច្ចការ។
v  ក្រុមមិនផ្លូវការ៖  ក្រុមដែលមិនមានរចនាសម្ព័ន្ធផ្លូវការដែលគេបង្កើតឡើផុសចេញពីទំនាក់ទំនងឆ្លើយតបទៅនិងតម្រូវការសម្រាប់ទំនាក់ទំនងសង្គម។
v  ក្រុមផលប្រយោជន៍៖  ក្រុមទាំអឡាយណាដែលកំពង់ធ្វើការងារជាមួយគ្នាសម្រេចគោលបំណងជាក់លាក់មួយដោយមានទំនាក់ទំនងគ្នាទៅវិញទៅមក។
v  ក្រុមមិត្តភាព៖  ក្រុមដែលរួមគ្នាដោយសារតែពួកគេមានអត្តចរិតមួយច្រើនដូចគ្នា។
2.   ទិសដៅជាច្រើនក្នុងការប្រើ​ប្រាស់ក្រុម
v  ការចាត់ចែផ្ទាល់ខ្លួនចំពោះការងារក្រុម៖  
-        ការចូលរួមពីគ្រប់សមាជិក និងប្រធានក្រុមការងារ
-        សមាជិក និង អ្នកដឹកនាំធ្វើការងារចំបាច់ និង កំណត់វិធីសាស្រ្ដធ្វើការងារសម្រេចផល។
-        បន្ដយការចំណាយ និង បង្កើនសីលធម៌
-        សមាជិកមានសិទ្ធក្នុងការបំពេញការងារ
-        ទទួលខុសត្រូវក្នុងការធ្វើផែនការ តារាងពេលវេលាការងារបណ្ដុះបណ្ដាលសមាជិកបែងចវែកការងារសម្រេចគោលដៅការងារធានាគុណភាពខ្ពស់នៃការងារ និងធានាដោះស្រាយបញ្ហាប្រចាំថ្ងៃមានសិទ្ធក្នុងការពន្យាការជួល ឬ បញ្ឃប់សមាជិកបើចំបាច់។
3.   ការណៃនាំក្នុងការប្រើប្រាស់ក្រុម
3.1.   គណៈកម្មការ និង ក្រុមការងារ
3.1.1.   គណៈកម្មការ
·         ប្រត្តិបត្តិជាមួយគោលបំណងមានបន្ដរហូត
·         សមាជិកងាចផ្លាស់ប្ដូរពេលធ្វើការក្រៅម៉ោងធម្មតា និង មានស្ថេរភាព
·         បង្កើតឡើងពីមុខងារឆ្លងផ្នែកដើម្បីសម្របសម្រូលការងា(បង្កើតគោលនយោបាយ​ នីតិវិធី និងបទបញ្ជាផ្សេងៗ)។
3.1.2.   ក្រុមការងារ
·         ប្រត្តិបត្តិលើមូដ្ឋានបណ្ដោះអាសន្ន
·         បង្កើតឡើងពីមុខងារឆ្លងផ្នែកដើម្បីសម្រេចការងារពិសេសណាមួយ
4.   ទិសដៅជាច្រើនក្នុងការប្រើប្រាស់ក្រុម
4.1.1.      និយោជិតមានការទាក់ទងជាមួយក្រុម
·         បង្កើតជាក្រុមដើម្បីររឹះរកមធ្យោបាយបង្កើនគុណភាពនៃការងារ
·         អាចមនាសមាជិកចំនួន៦នាក់ទៅ ១២នាក់
4.1.2.   ក្រុមដែលមានប្រសិទ្ធភាព
·         ភាពផ្សេងគ្នានៃសមាជិកក្រុម៖  បុគ្គលិកលក្ខណៈ និង បែបបទការងារអាចបង្អាក់ការងារក្រុម
·         ការកំណត់មុខសញ្ញាការងារមិនសូវបានល្អ៖  របៀបវារៈមិនច្បាស់អាចធ្វើឲ្យក្រុមធ្វើការងារប្រើពេលវេលាវែងពេកលើប្រធានបទខុសគោលដៅ។
·         មិនសូវមានលក្ខណៈត្រៀមជាស្រេចចំពោះការងារ៖  ខាតពេលដោយសារការប្រជុំខ្វះគោលបំណងច្បាស់លាស់និង គ្មានលំដាប់លំដោយ និងដោយសមាជិកមិនបានត្រៀមទុកជាមុន។
·    ដំណើរការក្រុមពុំសូវល្អ៖  បរាជ័យក្នុងការប្រស័យទាក់ទងទំនាស់និងការធ្វើសេចក្ដីសម្រេចចិត្តមានការកំរិត និងឈឺចាប់។
4.1.3.   ការយល់ដឹងពីក្រុមការងារ និងក្រុមឌីណាមិក
·         ហេតុអ្វីបានជាធ្វើឲ្យមនុស្សបង្កើតជាក្រុម?
-   សន្ដិសុខ  លក្ខន្ដិកៈ       ការគោរពខ្លួនឯង      អំណាច        ការរួមបញ្ចូលគ្នា       ការសម្រេចគោលដៅ។
4.1.4.   ដំណាក់កាលនៃការបង្កើតក្រុមមាន៥ម៉ូឌែល៖
-        ការបង្កើត៖  ឆ្ពោះទៅរកការផ្ដូចផ្ដើម និង សាកល្បងជាអន្ដរបុគ្គល
-        ការបំផុស៖  ជជែកវែកញែក ការងារ និងវិធីសាស្រ្ដជាច្រើននៃការប្រត្តិបត្តិ។
-        បទដ្ឋាន៖  សម្របសម្រួលជុំវិញការងារ និងរបៀបវារៈប្រត្តិបត្តិការ។
-        ការបំពេញការងារ៖  ផ្ដោតលើដំណាក់កាលក្រុមការងារ និងការបំពេញការងារ។
-        ការផ្អាក៖  ដំណាក់កាលសម្រេចការងារ និងការមិនចូលរួមជាយថាហេតុ។
4.1.5.   រចនាសម្ព័ន្ធក្រុមតួនាទី
-        ភាពជាអ្នកដឹកនាំផ្លូវការ
-        ភាពជាអ្នកដឹកនាំដែលមានឥទ្ធិពលលើក្រុម
-        អ្នកដឹកនាំទាញយុកអំណាចរបស់ពួកគេពីតួនាទីដែលពួកគេកំពុង់ធ្វើការក្នុងអង្គភាព។
-   អ្នកដឹកនាំផ្លូវការអាច ឬ មិនអាចផងដែរត្រូវបានចាត់ទុកថាជាអ្នកដឹកនាំផ្លូវការនៃក្រុមដែលពួកគេកំពងបំរលើការ។
4.1.6.   រចនាសម្ព័ន្ធក្រុមបទដ្ឋាន
-        Performance Norms
-        Appearance Norms
-        Social Arrangement Norms
-        Allocation of Resources Norms
4.1.7.   សម្ព័ន្ធក្រុម - ក្រុមដែលមានភាពស្អិតរមួតរួមគ្នា
-        បន្ថយទំហំក្រុម
-        ជំរុញកិច្ចព្រមព្រៀងអោយសម្រេចគោលដៅក្រុម
-        បង្កើតពេលវេលាដល់សមាជិកធ្វើការរួម
-        បង្កើនសម្ថភាពក្រុម និង ការអនុញ្ញាតិឲ្យធ្វើការលំបាក
-        លើកទឹកចិត្តអោយមានការប្រកួតក្រុមដទៃ
-        Give Rewards to Group, not individual
-        ផ្ដល់ភាពដាច់ដោយឡែកជារួមវដ្ដរបស់ក្រុម
4.1.8.   ប្រសិទ្ធភាពនៃភាពនៃដំណើរការក្រុម
-        ជំនះ
-        បរាជ័យ
-        ប្រសិទ្ធភាពនៃការងារជាក្រុម
4.1.9.    Group Decision Making
Strengths
-        More Complete Information
-        Increased Diversity of Views
-        Higher Quality of Decisions
-        Increased Acceptance of Solutions
Weaknesses
-        More Time Consuming
-        Increased Pressure to Conform
-        Domination by one or a few members
-        Ambiguous Responsibility




ជំពូកទី ៤ ការវិភាគ និងការធ្វើសេចក្ដីសំរេចចិត្តឲ្យប្រសើឡើង និងការដោះស្រាយបញ្ហា
1.   ការបង្កើការធ្វើការសំរេចចិត្ត និងការដោះស្រាយបញ្ហា
·         ​ការដោះស្រាយបញ្ហា៖  ជាដំណើរការកំណត់អត្ថសញ្ញាណនៃភាពផ្សេងគ្នារវាងការអនុវត្តន៍ជាក់ស្ដែង និងអ្វីដែលចង់បានបន្ទាប់ពីចាត់វិធានការដោះស្រាយភាពផ្សេងគ្នាទាំងនោះ។
·         ការធ្វើសេចក្ដីសម្រេចិត្ត៖  ជាដំណើរការនៃការជ្រើសរើសដំណោះស្រាយដែលពេញចិត្តបំផុត។
1.1.              ជំហានការធ្វើសេចក្ដីសម្រេចចិត្ត
1-    Find and Define the Issue / Problem
2-    Generate & Evaluate Alternative
3-    Select “Best”
4-    Implement Recommendation
5-    Evaluate
1.2. អ្នកធ្វើសេចក្ដីសម្រេចចិត្ត និងប្រភេទនៃសេចក្ដីសម្រេចចិត្ត
·    អ្នកឈ្លាតឆ្ញាយពីបញ្ហា៖  ធ្វើមិនដឹងមិនលឺពីពត៌មានដែលនិងជាសញ្ញានៃបញ្ហាពួកគេមិនមានសកម្មភាព និង មិនចង់ដោះស្រាយបញ្ហា។
·         អ្នកដោះស្រាយបញ្ហា៖  ព្យាយាមដោះស្រាយបញ្ហានៅពេលដែលបញ្ហាកើតឡើង។ ពួកគេមិនមានប្រតិកម្មជាមួយបញ្ហាបន្ទាប់មកបញ្ហាកើតឡើង។
·         អ្នកស្វែងរកបញ្ហា៖  ស្វែងរកបញ្ហាយ៉ាងសកម្មដើម្បីដោះស្រាយ ឬ ឱកាសទាំងឡាយដើម្បីពួកគេប្រមើលទុកមុនពេលបញហានិងកើតឡើង។
1.3. អ្នកគ្រប់គ្រងគួរទុកចិត្តលើការអនុវត្តន៍ទាំង  Systematic and Intuitive អពភន្ដរញ្ញាណ​៖ 
·         វិធីដោះស្រាយបញ្ហាតាមរបៀបសមហេតុផល
·         បំបែកបញ្ហាស្មុគ្រស្មាញអោយទៅជាបញ្ហាតូចៗ
·         គិតតាមវិធីឡូហ្ស៊ីក និងបញ្ចូលគ្នា
·         រៀបចំផែនការមុនចាត់វិធានការ
·         ស្រាយជ្រាវស្វែងរកពត៌មានដើម្បីសម្របស្រូលបញ្ហាដោះស្រាយដំណើរការជាជំហានៗ។
·         អាចបត់បែនបាន និងធ្វើឡើងដោយឯកឯង
·         ឆ្លើយតបដោយប្រឌិតញាណឈរលើមូលដ្ឋាននៃការមើលឃើញ ឆ្ងាយទលំទូលាយនៃស្ថានភាពនិងលទ្ធភាពអាចជ្រើសរើស
·         ដោះស្រាយចំនុចជាច្រើននៃបញហាមួយនៅក្នលែងមួយស្ទុះយ៉ាងលឿនពីបញហាមួយទៅបញ្ហាមួយទៀត។
2.   ការធ្វើសេចក្ដីសំរេចចិត្តរវាងឯកត្តជនទៅនិងក្រុម
·         គុណសម្បត្តិ និងគុណវិបត្តិរវាងឯកត្តជនទៅនិងក្រុម
គុណសម្បត្តិ
គុណវិបត្តិ
·         ចំនេះដឹង និងជំនាញច្រើនដើម្បីសម្រេចចិត្ត
·         ការទទយលយកលឿនតាមក្រុម
·         លទ្ធផលជាទូទៅក្នុងគុណភាពសម្រេចចិត្តខ្ពស់ជាង
·         បង្កើនអ្វីចង់ធ្វើវាដើម្បីសម្រេចចិត្ត
·         ត្រូវការពេលវេលាច្រើនថែមទៀត
·         ជួនការធ្វើមិនដឹងមិនលឺជំនាញការឯកត្តជន
·         សប្បាយចិត្តជាមួយការសម្រេចចិត្តសូម្បីតែនៅពេលដែលការសម្រេចអាចទៅបានក៏ដោយ
·         លើកទឹកចិត្តការសម្រេចចិត្តប្រកបដោយការគ្រោះថ្នាក់ជាង។
·         ឧសគ្គចំពោះ​ប្រសិទ្ធភាពនៃការធ្វើសេចក្ដីសម្រេចចិត្ត
Fឧសគ្គទាំងឡាយចំពោះប្រសិទ្ធភាពនៃការធ្វើសេចក្ដីសម្រេចចិត្តរួមបញ្ចូលគ្នា៖
-        ដោះស្រាយបញ្ហាខុស
-        ការបរាជ័យក្នុងការប្រើប្រាស់ការចូលរួមពីគ្រប់សមាជិក
-        ការគិតឬ ការធ្វើអ្វីមួយផ្សេងទៀតដែលបញ្ហាទាំងឡាយមិនទាក់ទង
-        ការប្រើប្រាស់ហួសការវិនិច្ឆ័យ និងអភន្ដរញ្ញាណ
-        ធ្វើមិនដឹងចំពោះគុណតម្លៃ
-        ការបរាជ័យចំពោះការប្រើប្រាស់ការវិភាគ
-        កង្វះខាតនូវជំនាញទាំងឡាយសម្រាប់លទ្ធផលនៃការប្រាស្រ័យទាក់ទង
-        ការធ្វើមិនដឹងពីក្រមសីលធម៌
-        មិនសិក្សាពីការបរាជ័យ
·         ក្រុមទាំងឡាយអាចបង្កើតផងដែរនូវការសម្រេចចិត្តមិនល្អ៖
-        មិនបានប៉ានស្មានភាពត្រឹមត្រូវ
-        បរាជ័យដើម្បីទទួលស្គាល់បញ្ហាមានសក្ដានុពល
-        កំណត់មិនសមស្របគោលដៅទាំងឡាយ
-        ហេតុផលមិនត្រឹមត្រូវ
-        មិនយល់នូវបញ្ហាសំខាន់ទាំងឡាយបទដ្ឋានតាមទម្រង់ការហឹង្សា
-        អនុញ្ញាតិឯកត្តជនទាំងឡាយមានឋានៈខ្ពស់ដើម្បីសង្រ្គប់លើការធ្វើសេចក្ដីសម្រចចិត្ត។
·         ការប្រើប្រាស់បច្ចេកទេសមានចំនួនពីគឺ៖​ Brainstoming  and Nominal Group
Technique.
-        Brainstoming: រាល់ការទិនទៀនត្រូវបានច្រានចោល
-        ការវិនិច្ឆ័យ ឬការវាតម្លៃនៃគំនិតទាំងឡាយត្រូវបានគេបញ្ឍប់រហូតដល់ដំណើរការនៃការបង្កើតគំនិតត្រូវបានគេបំពេញ។
-        ភាពកាន់តែអវិន័យ គំនិតឆ្កួតលីលាឬ កាន់តែមានលក្ខណៈដាច់ខាតគឺកាន់តែប្រសើរ
-        គុណភាពគឺមានលក្ខណៈសំខាន់
-        ការកសាងគំនិតដទៃមួយទៀតត្រូវបានគេលើកទឹកចិត្ត
Nominal Group​.
-        អ្នកចូលរួមទាំងឡាយត្រូវបានសើ្នរសុំដើម្បីធ្វើការតែម្នាក់ឯងដើម្បីឆ្លើយតបក្នុងការសរសេរជាមួយដំណោះស្រាយសមស្របអាចធ្វើទៅបានចំពោះបញ្ហាដែលគេបានផ្ដល់អោយ។
-        ដូចច្នេះគំនិតទាំងឡាយដែលត្រូវបានគេអានខ្លាំងជំវិញតុដោយគ្មានការទិនទឿនដណាមួយឬ ក៏ការពិភ្សារគំនិតទាំងអស់ត្ូវបានគេកត់ទុកលើតារាង ឬលើក្ដារខៀនដូចពួកគេទាំងឡាយបានបង្ហាញ។
-        គំនិតយោបល់ទាំងឡាយត្រូវបានគេពិភ្សារនិងបញ្ជាក់ដដែលៗដើម្បីអោយគេគ្រប់ៗគ្នាយល់ជុំវិញតុដោយមិនត្រូវអនុញ្ញាតតិចំពោះការវាតម្លៃនូវអត្ថបទអត្ថាធិប្បាយ។
-        សមាជិកឯកត្តជនទាំងឡាយនិង នីតិវិធីបោះឆ្នោតដោយសរសេរជាបន្ដបន្ទាប់យ៉ាងស្ងៀមស្ងាត់ដោយអនុញ្ញាតិចំពោះការជ្រើសរើសទាំងឡាយត្រូវបានគេដាក់កំររិតឬជួថ្នាក់នៅក្នុងរបៀបអាត្ថិភាព។
-        ពីរចុងក្រោយត្រូវបានថាឡើងដដែលៗនៅពេលដែលត្រូវការចំពោះដំណើរការបញ្ជាក់បន្ថែមទៀត។



ជំពូកទី ៥ ការប្រាស្រ័យទាក់ទង



1.   ដំណើរការនៃការប្រាស្រ័យទាក់ទង
1.1.   មុខងារនៃការប្រាស្រ័យទាក់ទង
·         ត្រួតពិនិត្យឥរិយាបទសមាជិក
·         ជំរុញការលើកទឹកចិត្តសម្រាប់អ្វីដែលត្រូវធ្វើ
·         ធ្វើការបញ្ចេញការសំដែងអារម្មណ៍
·         ផ្ដល់ពត៌មានចំបាច់ដើម្បីធ្វើសេចក្ដីសម្រេចចិត្ត
1.2. សមាសធាតុនៃដំណើរការប្រាស្រ័យទាក់ទង
·         អ្នកផ្ញើរ៖  បង្កើតសារ,សរសេរអក្សរសំងាត់ពីសារ,និងជ្រើសរើសច្រកដើម្បីផ្ញើរសារ។
·         សរសេរអក្សរសំងាត់៖ ប្ដូរសារទៅជាទម្រង់និមិត្តសញ្ញា
·         សារ៖  ជាអ្វីដែលជាការប្រាស្រ័យទាក់ទង
សមាសធាតុនៃដំណើរការប្រាស្រ័យទាក់ទង
·         Decoding: Retranslating a sender’s message.
·         The Receiver: Decodes the message and provides feedback to the sender.
·    Feedback: ដំណើរការនៃការប្រាប់អ្នកដទៃទៀតរបៀបអ្នកមានអារម្មណ៍អំពីអ្វីមួយដែលពួកគេបានធ្វើឬបាននិយាយឬអំពីស្ថានការណ៍ជាទួទៅ។
ដំណើរការនៃការប្រាស្រ័យទាក់ទង៖  ជាជំហាននានារវាងធនធានមួយ និង អ្នកទទួលម្នាក់ដែលបង្ហាញលទ្ធផលនៅក្នុងការបញ្ជូន ព្រមទាំងយល់ដឹងពីអត្ថន័យនៃការបញ្ជូនទាំងនោះ។
ច្រក៖  ចំនួនមធ្យមដែលបានជ្រើសរើសដោយអ្នកបញ្ជូលសារតាមរយៈ អ្នកបញ្ជូនសារទៅកាន់អ្នកទទួលសារ។
1.3.   ប្រភេទនៃច្រក
1-    ច្រកផ្លូវការ៖  ត្រូវបានគេបង្កើតឡើងដោយសារអង្គភាព និងបញ្ជូនសារដែលពាក់ព័ន្ធចំពោះសកម្មភាពវិជ្ជាជីវៈ របស់សមានជិក។
2-  ច្រកមិនផ្លូវការ៖  ត្រូវបានប្រើប្រាស់ក្នុងការបញ្ជូនបុគ្គលឬសារសង្គមក្នុងអង្គភាព។ច្រកទាំងនេះកើតឡើងដោយឯកឯង និងផុសសំឡេងជាការឆ្លើយតបទៅនិងការជ្រើសរើសរបស់ឯកត្តជន។
2.   ការប្រាស្រ័យទាក់ទងជាអន្ដរបុគ្គល
·         ការប្រាស្រ័យទាក់ទងជាអន្ដរបុគ្គល
-        គុណសម្បត្តិ៖  លឿននិងត្រលប់វិញ
-        គុណវិបត្តិ៖  ការខុសពីភាពដើមនៃសារ
·         ការប្រាស្រ័យទាក់ទងជាលាយលក្ខ័អក្សរ
-        Advantages: ជាក់ស្ដែង និងអាចវាស់វែងបាន
-        Disadvantages: ការប្រើប្រាស់ពេលវេលា និងខ្វះខាតព័ត៌មានត្រលប់
·         ការប្រាស្រ័យទាក់ទងមិនបាននិយាយ
-        Advantages: supports other communications and Provides observable expression of emotion and feelings.
-        Disadvantages: ពុំដឹងដោយញ្ញាណនៃភាសាការវិការឬ អាកប្បកិរិយាអាចជះឥទ្ធិពលលើការបកស្រាយនៃអ្នកទទួលសារ។
·         ការប្រាស្រ័យទាក់ទងជាការត្រឡប់វិញ
-   ជាដំណើរការប្រាសប់មនុស្សដទៃពីរបៀបអ្នកមានអារម្មណ៍អ្វីមួយដែលគេបានធ្វើឬបាននិយាយឬស្ថានការណ៍ទួទៅ។
-        ជាវិធីមួយចំនួនដែលផ្ដល់ការវិលត្រឡប់ចំពោះអ្នកដទៃ។
-        ផ្ល់អយនូវការ Feedback ផ្ទាល់ឈរលើមូលដ្ឋានពិតរវាងអ្នក និងអ្នកទទូល
-        អោយឧទាហរណ៍  Feedback   ​ជាក់លាក់ជាជាង Feedback ទូទៅ
-   ​ផ្ដល់ Feedback ​នៅពលអ្នកទទូលអាចនិងកើតឡងក្នុងលក្ខខណ្ឌនៃការត្រៀមជាស្រេចដើម្បីទទូលវា។
-        ត្រួតពិនិត្យផ្ទៀងផ្ទាត់ជាមួយអ្នកដទៃផ្សេងទៀតដើម្បីអោយប្រាដកថាពួកគេទាំងឡាយគាំទ្រសុពលភាពរបស់ពួកគេ។
·         ទិសដៅច្រកទាំងឡាយនៃការប្រាស្រ័យទាក់ទងគ្នា
1-    Downward Communication : ចែកទាំងដំណឹងល្អ និងដំណឹងអាក្រក់ជាមួយគ្នាកាលើកទឹកចិត្តនិយាយទល់មុខគ្នាដោះសរាយបញ្ហាតាមរយៈអ្នកមានសម្ថកិច្ចលំដាប់ថ្នាក់។
2-    Upward Communication : ​សារបញ្ជូនពីនិយោជិតទៅអ្នកគ្រប់គ្រងរបស់ពួកគេ។ អ្នកគ្រប់គ្រងលើកទឹកចិត្តអោយនិយោជិកចូលរួមក្នុងការសម្រេចចិត្ត។
3-    Literal Communication :  ការដោះស្រាយបញ្ហាស្មើសិទ្ធគ្នា
4-     Communication Channel :
§  Informal Communication Channel: ​ទម្រង់ដាច់ដោយឡែកនៃរចនាសម្ព័ន្ធផ្លួវការ។
§  មិនអនុលោមតាមបណ្ដាញនៃការបញ្ជារ
§  កាត់បន្ថយខ្សែរឆ្លងកាត់នៃអំណាច។
·         សំណើរក្នុងការកាត់បន្ថយគុណវិបត្តិអវិជ្ជមាននៃពាក្យចចាមម្រាម
1-    តារាងជួនដំណឹងស្ដីពីការធ្វើសេចក្ដីសម្រេចចិត្ត
2-    ពន្យល់ពីការសម្រេចចិត្ត និង ឥរិយាបទដែលអាចកើតឡើងមិនខ្ជាប់ខ្ជូននិងសម្ងាត់
3-    សង្កត់ធ្ងន់លើការធ្វើសេចក្ដីសម្រេចចិត្ត និងការធ្វើផែនការនៅថ្ងៃអនាគតតាមរបៀបពីលើចុះក្រោម និងពីក្រុមទៅលើ។
4-    ពិភាក្សាបើកចំហរពីភាពអាចកើតមាននៃករណីអាក្រក់ហើយវាស្ទើរនិយាយ។
v  ការគ្រប់គ្រងចំនេះដឹងៈ  គឺជាដំណើរការមួយនៃការរៀបចំ និង បែងចែកឧត្តមគតិដែលបានប្រមួលនៃអង្គភាពដូច្នេះ ពត៌មានត្រឹមត្រូវទទូលបានមនុស្សត្រឹមត្រូវនិងត្រូវនិងពេលវេលា។
v  ទ្រព្យវិជ្ជាគឺសំខាន់ដូចគ្នាចំពោះទ្រព្យរូបកាយ។
v  ការជ្រើសរើសច្រកនៃការប្រាស្រ័យទាក់ទង
-        ដោះស្រាយសញ្ញាគន្លឹះដែលកើតឡើងដំណាលគ្នា។
-        សម្របសម្រួលពត៌មានត្រលប់យ៉ាងលឿន។
-        ក្នុងបរិបទមានភាពជិតស្និតយ៉ាងខ្លាំង។
v  ឧបសគ្គចំពោះប្រសិទ្ធភាពនៃការប្រាស្រ័យទាក់ទង
-   តម្រង់ៈ  ការសម្របសម្រួឡនៃអ្នកបញ្ជូនព័ត៌មានដើម្បីអោយបង្ហាញយ៉ាងពេញចិត្តដោយអ្នកទទួល។
-   ទស្សនៈនៃការជ្រើសរើសៈ  មនុស្សបកប្រែដោយជំរើសពីអ្នីដែលគេឃើញផ្អេកលើមូលដ្ឋាននៃអត្តប្រយោជន៍សាវតាបទពិសោធន៍និងអត្តចារិត។
-        ភាពលើសលប់នៃព័ត៌ុំមានៈ  A condition in which information inflow Exceeds an individuals processing capacity.
v  ឧបសគ្គនៃការប្រាស្រ័យទាក់ទងរវាងបុរស និងស្រ្ដី
Men Talk to:
Women Talk to:
·    បុរសនិយាយសង្កតសម្លេងខ្លាំងនិងឯករាជ
·    បុរសពន្យល់នារីអោយនិយាយសុភារាបសារ
·         ជាភ្នាក់ងារទទួលស្វាគមន៍
·    បុរសជាអ្នកនិយាយអួតក្អេងក្អាងអំពីការបំពេញបន្ថែមចំពោះពួកគេ។
·         បង្កើតទំនាក់ទំនង និងភាពស្និទ្ធស្នាល
·         រឹះគន់បុរសថាមិនចេះស្ដាប់
·         សំដែងការតូចចិត្ត និងប្រគល់វិញនូវតុល្យភាពចំពោះការសន្ទនា
v  Gross-Cultural Communication.
រនាំវប្បធម៌
មគ្គុទេសវប្បធម៌
·         អត្ថ័យភាសា
·         អត្ថន័យអាកំបាំងនៃពាក្យ
·         សម្លេងខុសគ្នា
·         ក្នុងចំនោមការខុសគ្នាដោយសញ្ញា
·         ការស្មានខុសតិចតួចជាការបញ្ជាក់
·    អត្ថាធិប្បាយសង្កាត់ធ្ងន់ជាងការប្រែឬការវាយតម្លៃផង។
·    ការយល់ចិត្តរបស់អ្នកបកប្រែជាការងារសម្មតិកម្ម។



មេរៀនទី ៦ ទំនាស់ និង ការចរចារ

I.         ទំនាស់

·         និយមន័យ៖  ទំនាស់កើតឡើងនៅពេលដែលការមិនយល់ព្យមគញនា កើតមាននៅក្នុងស្ថានការសង្គមមួយលើបញ្ហាជាច្រើន ឬនៅពេលដែលមានបដិបក្ខភាពនិងគ្នា(Emotional Antagonism) បងកើតការសង្គៀសចិត្តគ្នារវាងេកត្តជននិងក្រុម។
·         ការចរចារដូចទិឌ្ឋភាពទាំងឡាយនៃទំនាស់អន្ដរបុគ្គលក្នុងអង្គភាពនៅពេលនោះនិងកើតទំនាស់ ឬការមិនយល់ស្របគ្នារវាងមនុសសលើបញ្ហាទាំងឡាយដូចSubstantive Issues or Emotional Issues 
II.        ទំនាស់ក្នុងអង្គភាព
·         ទំនាស់ស្ដីពី Substantive Issues: បញ្ហាទាក់ទិននិងការមិនយល់ព្រមលើការចែករំលែកប្រភពធនធានការចែកចាយរង្វាន់គោលនយោាបាយនិងនីតិវិធីនិងគម្រោងកិច្ចការជាច្រើនទៀត(មនុស្សធ្វើការងាររាល់ថ្ងៃដែលមានទស្សនៈផ្សេងគ្នាស្ដីពី Substantive Issues)​នៅកន្លែងការងារ។
·         ទំនាស់ស្ដីពី Emotional Issues: បញ្ហាទាក់ទិននិងភាពលំបាកអន្ដរបុគ្គលដែលលើកឡើងលើអារម្មណ៍ខឹងសម្បា ការមិនទុកចិត្ត ការមិនចូលចិត្ត និងសេចក្ដីភ័យខ្លាយ(ការប៉ះទង្គិចបុគ្គលិកលក្ខណៈ)។
II.1. ទំនាស់មានប្រយោជន៍ និង ទំនាស់គ្មានប្រយោជន៍
·         Constructive (Functional and Dysfunctional Conflicts) : លទ្ធផលនៃផលប្រយោជន៍វិជ្ជមានរបស់ក្រុមជាសក្ដានុពលនៃការរួមបញ្ចូលគ្នានៃសកម្មភាពទាំងឡាយ ការបំពេញការងារ ការកើនឡើង និងបានបន្ថយភាពតានតឹង។
·         Destructive (dysfunctional) Conflict: ជាការឆ្ពោះទៅរកគុណវិបត្តិរបស់បុគ្គលិក និងអង្គភាព។ជាទំនាសអត្ថប្រយោជន៍ ធ្វើឲ្យបាត់បង់ផលិតភាព។
III.        កំរិតនៃទំនាស់
III.1.                   ទំនាស់ផ្ទាល់ខ្លួន
·         ទំនាស់ដោយបុគ្គលខ្លួនឯង(ប្រសិនបើមនុស្សម្នាកទទួលធ្វើការងារច្រើនពេក)។
·         ក្រមសីលធម៌បុគ្គល និងការរំពឹងទុករបស់អង្គភាព(ប្រសិនបើមនុស្សម្នាកមានជំនឿសាសនាមិនធ្វើការនៅថ្ងៃអារទិត្យទេ ប៉ុន្ដែអង្គភាពរំពឹងថាកម្មករធ្វើាររហូតដល់កិច្ចការត្រូវបញ្ចប់ដោយមិនគិតពីថ្ងៃអាទិត្យ)។
III.2.             ទំនាស់អន្ដរបុគ្គល
·         កើតឡើងរវាងក្រុមផែនការ និងក្រុមប្រតិបត្តិ
III.3.             ទំនាស់អន្ដរអង្គភាព
·         ការប្រកួតប្រជែង
IV.        ប្រភេទនៃទំនាស់
IV.1.                   ទំនាស់ដែលដឹងនៃញ្ញាណ
·         ទំនាស់ពាក់ព័ន្ធនិងភាពផ្សេងគ្នានៃទស្សនៈវិស័យ និងសុភវិនិច្ឆ័យ
·         ការតមរង់ទិសការងារ
·         បង្ហាញពីការកំណត់តើរកឃើញភាពផ្សេងគ្នា
·         ទំនាស់ដែលមានប្រយោជន៍ធម្មតា
IV.2.              ទំនាស់ដែលបណ្ដាលពីការរំជួលចិត្ត
·         ទំនាស់ដែលបណ្ដាលពីការរំជួលចិត្តចង់បានបុគ្គលម្នាក់ជាជាចង់បានបញ្ហាមួយ
·         ទំនាស់មិនមានប្រយោជន៍
V.        ការបណ្ដាលអោយកើតទំនាស់
·         ទំហំទេសកម្ម និងសមាសភាពនៃក្រុម
·         ភាពជឿជាក់ខ្លាំងពេកលើការចូលរួម
·         ភាពទីទៃគ្នានៃគោលដៅក្នុងចំនោមក្រុម
·    ភាពមិនប្រាកដប្រជាក្នុងការកំណត់អោយបានច្បាស់លើទីតាំងទទួលខុសត្រូវលើសសកម្មភាពភូតកុហក។
·    ប្រព័ន្ធផ្ដល់រង្វាន់នានាដែលចំនូលរបស់សមាជិកម្នាក់ៗបានពីការចំនាយរបស់អ្នកដទៃផ្សេងទៀត។
VI.        បំណងស្រាយទំនាស់ភាពសំខាន់ចំនួនពី
VI.1.                   ៖ សហប្រតិ្តបត្តិការ
·         កម្រិតចំពោះភាគឺមួយចង់បំពេញចិត្តភាគីពាក់ព័ន្ធមួយទៀត។
VI.2.              ភាពមានទំនុកចិត្ត
·         កម្រិតចំពោះភាគីមួយចង់បំពេញចិត្តអ្នកពាក់ព័ន្ធមួយទៀតផ្ទាល់។
VII.        បំណងជាក់លាក់
VII.1.            ការប្រកួតប្រជែង
·                  បំណងចង់បំពេញផលប្រយោជន៍អ្នកណាម្នាក់ ដោយមិនគិតពីផលប៉ះពាល់លើភាគីអ្នកដទៃទៀត។
VII.2.            សហការធ្វើការងារ
·    សង្កត់ធ្ងន់លើកិច្ចសហប្រតិបត្តិការដោះស្រាយបញ្ហាតាមគោលដៅនូវការបំពេញចិត្តជាអតិបរមាសម្រាប់ភាគឺទាំងពីរ។
VII.3.            ការជៀសវាងទំនាស់
·         បំណងដកខ្លួនចេញ ឬលប់បំបាត់ទំនាស់
VII.4.            ដែលមានប្រយោជន៍
·         ឆន្ទៈនៃភាគីមួយក្នុងទំនាស់ដើម្បីជំនូសផលប្រយោជន៍អ្នកទំនាស់លើគេ
VII.5.                ការសម្របសម្រួល
·         ស្ថានភាពមួយដែលភាគីនីមួយៗ ក្នុងទំនាស់ចង់បញ្ចប់បញ្ហាអ្វីមួយ។

VIII.        ការចរចារ
1.1. និយមន័យៈ  ការចរចារជាការបងកើតការសម្រេចចិត្តរួមមួយនៅពេលដែលមនុស្សម្នាក់ ឬ ក្រុមបានទាក់ទិនដែលមនាការចូលចិត្តផ្សេងៗគ្នា។ ការថ្លែងបញ្ជាក់ភាពផ្សេងៗគ្នាបន្ដិចបន្ដួចជាវិធីមួយ ឈានទៅដល់កិច្ចព្រមព្រៀងនៅពេលដែការសម្រេចចិត្តទាក់ទិនច្រើនជាមនុស្សម្នាក់ ឬក្រុម។
·         ការចរចារជាដំណើរការមួយដែលមនុស្សពីរ ឬ ច្រើនឬក៏ជាក្រុម មានបំណងឈានទៅដល់កិច្ចព្យព្រៀងមួយដែលអាចទទួលយកបានចំពោះមនុស្សទាំងពី ឬក៏ក្រុមទាំងពីបញ្ហាទាំងឡាយដែលពួកគេតាមប្រមើលមើលទំនងជាមិនយល់ព្រម។
IX.        បញ្ហា ឋានៈនិងផលប្រយោជន៍
1.2.   ឯកត្តនមានបញ្ហា ឋានៈ និងផលប្រយោជន៍
·         ឯកត្តជនមានបញ្ហាឋានៈនិងផលប្រយោជន៍៖ បញ្ហាគឺជារៀងមួយដែលគេដាក់យ៉ាងជាក់លាក់លើការតារាងតថ្លៃគ្នាសម្រាប់កិច្ចភិក្សារ។
·         ឋានៈជាជំហររបស់ឯកត្តជនលើបញ្ហា
·         ផលប្រយោជន៍គឺជាការពាក់ព័ន្ធជាមូលដ្ឋានតាមរយៈការដោះស្រាយនៃការចរចារ
X.        ប្រភេទនៃកិច្ចព្រមព្រៀង
1.3. កិច្ចព្រមព្រៀងតាមបំណែងចែក
·         ការចរចារដែលរកឃើញការបែងចែកចំនួនកំណត់នៃធនធាន និងស្ថានភាពចាញ់ឈ្នះមួយ
XI.        កិច្ចព្រមព្រៀងរួមគ្នា
·         ការចចារដែលរកឃើញដំណោះស្រាយមួយ ឬ ច្រើនដែលអាចបង្កើតដំណោះស្រាយឈ្នះៗ ។
XII.        កិច្ចព្រមព្រៀងរវាងការបែងចែក និងការបញ្ចូលគ្នា
Bargaining Characteristic
Distributive Bargaining
Integrative Bargaining
·  ធនធានដែលអាចរកបាន
·  ការជំរុញទឹកចិត្តជាចម្បង
·  ផលប្រយោជន៍ជាចម្បង
·  ផ្ដោតលើទំនាក់ទំនង
·     ចំនួនកំណត់នៃធនធានដែលត្រូវបែងចែក
·     ខ្ញុំឈ្នះ,អ្នកចាញ់
·     ផ្ទុយគ្នានិងអ្នកដទៃទៀត
·     រយៈពេលខ្លី
·         ចំនួនអថេរនៃធនធានដែលត្រូវបែងចែក
·         ខ្ញុំឈ្នះ, អ្នកចាញ់
·         ការបង្រួម ឬ រួបរួមគ្នាជាមួយអ្នកដទៃ
·         រយៈពេលវែង
XIII.        របៀបចរចារ
·         វាយតម្លៃគោលដៅជាបុគ្គល, ពិនិត្យពិចៃគោលដៅអ្នកដទៃ, រៀបចំយុទ្ធសាស្រ្ដ
·         កំណត់អោយឃើញគោលដៅឬ ចំនុចទប់ទល់
-        គោលដៅ៖ អ្វីមួយដែលនរណាម្នាក់ចង់សម្រេច
-        ចំនុចទប់ទល់៖ លទ្ធផលទាបបំផុតដែលអាចទទួលយកបាន
·         កំណត់រកឃើញ BTNA
-        ល្អបំផុត,ជំរើស,ឈានទៅសម្រេចកិច្ចព្រមព្រៀងដែលបានចេញ
XIV.        ការបង្កើតបំណិនចរចារ
·         ចាប់ផ្ដើមជាមួយ និងសេចក្ដីផ្ដើមវិជ្ជមាន
·         ដោះស្រាយបញ្ហាមិនមែជានិងបុគ្គលិកលក្ខណៈ
·         យកចិត្តទុកដាក់តិចតួចចំពោះចំនុចផ្ដើមដែលបានផ្ដល់
·         សង្កត់ធ្ងន់លើដំណោះស្រាយឈ្នះៗ
·         បង្កើតបរិយាកាសបើកចំហរនិងជឿជាក់
សង្ខបនិងការអនុវត្តន៍៖ ការប្រាស្រ័យទាក់ទង
·         ខ្លឹមសាររួមចំពោះទំនាក់ទំនងរវាងការប្រាស្រ័យទាក់ទង និងការពេញចិត្តរបស់
-        បន្ថយភាពប្រែប្រួល បង្កើនការបំពេញចិត្ត
-        ការបកស្រាយខុសអត្ថន័យមិនច្បាស់លាស់
·         បន្ថយការបកស្រាយខុសក្នុងការប្រាស្រ័យទាក់ទងស្មើទៅនិង៖ 
-        បង្កើនការសម្រេចគោលដៅ​ និងព័ត៌មានត្រលប់កាន់តែប្រសើរ
-        ការកាត់បន្ថយមិនច្បាស់លាស់រវាងសេចក្ដីថ្លែងការណ៍ផ្ទាល់មាត់ និងដែលមិនទាក់ទងពាក្យសំដីបង្កើតភាពមិនជាក់លាក់មិងបន្ថយការពេញចិត្ត
-        គោលដៅនៃការប្រាស្រ័យទាក់ទងល្អឥតខ្ចោះមិនអាចសម្រេចបាន
-        បញ្ហានៃការប្រាស្រ័យទាក់ទងបញ្ហាសំខាន់នៃការលើកទឹកចិត្ត
-        ទំនាស់អាចជាទំនាស់ដែលមានប្រយោជន៍ និងមិនមានប្រយោជន៍ចំពោះមុខងាររបស់ក្រុម
·         កម្រិតសមស្របនៃទំនាស់
-        បង្ការការឈប់ស្ងៀម
-        បង្កើតគំនិតថ្មីៗ
-        លះបង់ភាពតានតឹង
-        និងផ្ដួចផ្ដើមពន្លកនៃការផ្លាស់ប្ដូរ
·         កុំសន្មត់ថាបំណងនៃការដោះស្រាយទំនាស់របស់អ្នកណាម្នាក់គឺជានិច្ច
-        ប្រើការប្រកួតប្រជែងនៅពេលឆាប់រហ័ស សកម្មភាពមឺងម៉ាត់គឺសំខាន់
-        ប្រើកិច្ចសហការដើម្បីរកដំណោះស្រាយបញ្ជូលគ្នា
-        ប្រើការចៀសវាងទំនាស់នៅពេលដែលបញ្ហាមួយគឺមិនសំខាន់
-        ប្រើប្រាស់ការសម្របសម្រួលនៅពេលអ្នករកឃើញកំហុសរបស់អ្នក
-        ប្រើប្រាស់ការព្រមព្រៀងនៅពេលដែលគោលដៅមានសារៈសំខាន់
·         ការចារគឺជាសកម្មភាពកំពុងបន្ដរនៅក្នុងក្រុម
-        ទំនាស់ផ្ទៃក្នុងក្រុមអាចប៉ះពាល់ដល់ការបំពេញការងាររបស់អង្គភាពផងដែរ
·         PIONT – COUNTER POINT

ទំនាស់គឺល្អសម្រាប់អង្គភាព
រាល់ទំនាស់ទាំងអស់គឺមិនមានប្រយោជន៍
·         ទំនាស់គឺជាមធ្យោបាយដែលធ្វើអោយកើតមានការផ្លាស់ប្ដូរ ទាំងស្រុង
·         ទំនាស់សម្របសម្រួលក្រុមដែលមានភាពស្អិតរមួត
·         ទំនាស់ធ្វើអោយកើតមានកម្រិតកាន់តែខ្ពស់តិចតួចកាន់តែមានប្រយោជន៍នៃភាពតានតឹង
·    គុណវិបត្តិអិជ្ជមនាពីទំនាស់អាចបំផ្លាញខ្ទេចខ្ទើ
·    អ្នកគ្រប់គ្រងមានប្រសិទ្ធភាពកសាងក្រុមការងារមិនអោយមានទំនាស់
·    ការប្រកួតប្រជែអគឺល្អសម្រាប់អង្គភាពប៉ុន្ដែមិនមែនទំនាស់
·    អ្នកគ្រប់គ្រងដែលទទួលភ្ញោជទំទាស់មិនស្រោចស្រង់នៅក្នុងអង្គភាព

2 comments:

  1. សួស្តីប្អូ។ ខ្ញុំចុចលើ Link នេះហើយតែមិនបានផលនោះទេ។ សូមប្អូនជួយផ្ញើជា powerpoint អោយខ្ញុំផងបានទេ តាមអ៊ីមែល៖ hengsophea@gmail.com អរគុណ

    ReplyDelete

Powered by Blogger.