Behavior of the Organization ឥរិយាបទរបស់អង្គភាព
ជំពូកទី ១ ឥរិយាបទអង្គភាព
·
ឥរិយាបទអង្គភាពៈ គឺជាការសិក្សាដែលពិនិត្យនូវផលបះពាល់ទង្គិចរបស់បុគ្គលិកម្នាក់ៗក្រុម និងរចនាសម្ព័ន្ធ ទៅលើឥរិយាបទនៅក្នុងអង្គភាពហើយចំនេះដឹងនេះត្រូវបានយកមកប្រើប្រាស់ក្នុងគោលបំណងអភិវឌ្ឍន៍ប្រសិទ្ធភាពរបស់អង្គភាព។
·
អង្គភាពៈ គឺជាការប្រមូលមនុស្សដែលធ្វើការជាមួយគ្នាដើម្បីសម្រេចផលប្រយោជន៍ឯកជន និង សំរេចគោលបំណងរបស់អង្គភាពទាំងមូល។
·
ទស្សនៈ គឺជាដំណើរការដែលបុគ្គលម្នាកៗចាត់ចែង និង បកប្រែអារម្មណ៍នៃញ្ញាណរបស់ខ្លួនដើម្បីផ្ដល់ការយល់ព្រមដល់បរិយាកាសរបស់ខ្លួន។
1- ការជាប់ពាក់ព័ន្ធនៃការគ្រប់គ្រងៈ
· អ្នកគ្រប់គ្រងត្រូវគិតគួរដល់ចរិកការងារផ្សេងៗជាច្រើនដោយរួមបញ្ចូលទាំងអវតមាននិយមភាពប្រែប្រូល ភាពមកយឺត កិច្ចខិប្រឹងប្រែង ព្រមទាំងបរិមាណ និងគុណភាពនៃការងារ។
·
អ្នកគ្រប់គ្រង និង ត្រូវធ្វើការវាយតំលៃជាផ្លូវការ ឬ ក្រៅផ្លូវការនូវចរិកការងាររបស់អ្នកក្រោមបង្គាប់ និងអ្នកដទៃទៀត។
·
អ្នកគ្រប់គ្រង ត្រូវតែមានការទាក់ទិនទៅនិងទស្សនៈ យល់ដឹងនិងហេតុផល។
2- មុខងារនៃការគ្រប់គ្រង
·
ផែនការៈ គឺជាការសំរេចចិត្តលើគោលបំណងអង្គភាពពាក់ព័ន្ធ និងការប្រើប្រាស់ធនធានទាំងនោះដើម្បីសំរេចវត្ថុបំណងរបស់អង្គភាព។
· ចាត់ចែងៈ រៀបចំចាត់ចែងរបៀបទំនាក់ទំនងអោយបុគ្គលពាក់ព័ន្ធអនុវត្តន៍ដើម្បីសំរេចគោលបំណងរបស់អង្គភាព។
·
ត្រួតពិនិត្យ
·
ដឹកនាំៈ លើកទឹកចិត្ត និង សំរបសំរួលបុគ្គលនីមួយៗ និង ក្រុមឲ្យពួកគេធើ្វការដើម្បីសំរេចគោលបំណងរបស់អង្គភាព។
3- មុខងារនៃការគ្រប់គ្រងបន្ដ
·
ផែនការគឺជា ដំណើរការដែលរួមមានការកំណត់គោលដៅ ការរៀបចំយុទ្ធសាស្រ្ដ និងបង្កើតផែនការដើម្បីសម្របសម្រួលសកម្មភាព។
·
ការចាត់ចែង តើការងារអ្វីដែលអ្នកត្រូវធ្វើ? ឬអ្នកណាដែលត្រូវធ្វើវា? តើត្រូវធ្វើការងារជាជាក្រុមយ៉ាងដូចម្ដេច? តើអ្នកណារាយការណ៍ទៅអ្នកណា? តើអ្នកណាជាអ្នកធើ្វសេចក្ដីសំរេចចិត្ត?
-
ឧៈ អ្នកគ្រប់គ្រងត្រូវបែងចែកធនធាន ពេលវេលា និងការងារនិយោជិករបស់ខ្លួនតាមផ្នែកដូចជាសកម្មភាពទីផ្សារ សកម្មភាពផលិតកម្ម សកម្មភាពហិរញ្ញវត្តុ សកម្មភាពបុគ្គលិកជាដើម។
· ដឹកនាំ មុខងារដែលមានការជំរុញទឹកចិត្តនិយោជិកការដឹកនាំអ្នកដទៃការជ្រើសរើសបណ្ដាញទំនាក់ទំនងដែលមានប្រសិទ្ធភាពបំផុត និងការដោះស្រាយបញ្ហា។
· ត្រូតពិនិត្យ ការពិនិត្យតាមដានសមិត្ធកម្មរបស់អង្គភាពការកំណត់រកឃើញភាពខុសគ្នារវាងសកម្មភាពដែលបានគ្រោង និងលទ្ធផលជាក់ស្ដែង និង ការចាត់វិធានការកែតម្រូវសកម្មភាពនៅពេលចាំបាច់។
4- ការចាត់ចែងសមាជិកក្នុងអង្គភាពជាពីផ្នែកគឺៈ
·
អ្នកប្រត្តិបត្តៈ គឺជាមនុស្សទាំងឡាយណាដែលធ្វើការងារផ្ទាល់ចំពោះមុខងាណាមួយនៃការងារ និងគ្មានសិទ្ធទទួលខុសត្រូវលើកិច្ចការរបស់អ្នកដទៃទៀត។ ឧៈ កម្មករ បុគ្គលិក។
·
អ្នកគ្រប់គ្រង គឺជាអ្នកបញ្ជាដឹកនាំរាប់សកម្មភាពការងារអ្នកដទៃ អាចមានការទទួឡខុសត្រូវខ្លះឬទាំងស្រុងលើការអនុវត្តន៍ការងារ។ ឧៈ ប្រធានក្រុម ប្រធានផ្នែក។ល។
5- តួនាទីអ្នកគ្រប់គ្រង
·
Formal Authority and Status
·
Interpersonal Roles: តួនាទីទំនាក់ទំនងផ្ទាល់ ឬ អន្ដរបុគ្គលៈ ទាមទារឲ្យអ្នកគ្រប់គ្រងសំដែងតួជាពិធីការ ឬជាតំណាងទូទៅ ដែលរួមមានៈ
-
អ្នកតំណាង
-
អ្នកដឹកនាំទទួលខុសត្រូវលើការជំរុញទឹកចិត្ត និង ដឹកនាំនិយោជិក
-
អ្នកទាក់ទងរក្សាបណ្ដាញការងារទាក់ទងពីខាងក្រៅដែលផ្ដល់ឲ្យពត៌មាន។
·
Informational Roles : តួនាទីអ្នកគ្រប់គ្រងពត៌មានៈ តម្រូវឲ្យអ្នកគ្រប់គ្រងទទួល និង ប្រមូលពត៌មានទាំងពីក្នុងនិងខាងក្រៅអង្គភាព៖
-
ត្រូតពិនិត្យៈ ទទួលពត៌មានទូលំទូលាយរក្សាទុកក្នុងខួរក្បាលនៃពត៌មានពីក្នុងនិងពីក្រៅអង្គភាព។
-
អ្នកចែក ឬ ផ្សព្វផ្សាយពត៌មានៈ ដែលទទួលពីខាងក្រៅ ឬ ពីនយោជិកដទៃទៅនិយោជិកដទៃមួយចំនូនផ្សេងទៀត
-
អ្នកនាំពាក្យៈ បញ្ជូនពត៌មានទៅខាងក្រៅអង្គភាពផែនការគោលនយោបាយសកម្មភាព និង លទ្ធផលរបស់អង្គភាព។
·
Decisional Roles: តួនាទីធ្វើសេចក្ដីសំចេចិត្ត៖
-
សហគ្រិនៈ រិះរកមធ្យោបាយរបស់អង្គភាព និង បរិយាកាសដើម្បីចាប់យកឱកាស និងចាប់ផ្ដើមគម្រងក្នុងការផ្លាស់ប្ដូរ។
-
អ្នកដោះស្រាយបញ្ហា
-
អ្នកបែងចែកប្រភពធនធាន
-
អ្នកចរចារ
6- ជំនាញអ្នកគ្រប់គ្រង
·
គំនិតប្រាជ្ញា៖ សម្ថភាពក្នងការវិភាគ និងធ្វើការសំរេចចិត្ត និងបែងចែករវាងបុព្វហេតុនិងផលបះពាល់។
·
គ្រប់គ្រងធនធានមនុស្ស៖ សម្ថតភាពខួរក្បាលដើម្បីវិភាគនិងធ្វើរោគវិនិច្ឆ័យ។ជំនាញមនុស្សៈ សម្ថភាពក្នុងការយល់ដឹងធើ្វការជាមួយដឹកនាំនិងគ្រប់គ្រងឥរិយាបទរបស់មនុស្សផ្សេងទៀត ជំនាញមនុស្សសម្ថតភាពក្នុងការធើ្វការជាមួយការយល់ដឹងនិងលើទឹកចិត្តដល់អ្នកដទៃទាំងជាលក្ខណៈបុគ្គលនិងជាក្រុម។
·
បច្ចេកទេស៖ ចំនេះដឹងនិងបច្ចកទេជាលាក់និង សម្ថតភាពបច្ចេកទេសក្នុងការអនុវត្តន៍ចំនេះដឹងនិងជំនាញឯកទេស។
·
Effective Versus Successful Managerial
Activities
1-
Traditional Management: Decision Marking Planning and
Controlling.
2-
Communication : Exchange Routing Information and
process.
3-
Human Resouce Management: Motivation ,Disciplining,
Managing ,Counflict Staffing , and
training,
·
Level of OB Analysis
·
Individuals
-
Biographical Traits
-
Personality
-
Values & Attitudes
-
Ability
-
Perception
-
Motivation
-
Individaul Learning
-
Decision Making
·
Groups
-
Communication
-
Other Groups
-
Power & Politics
-
Group Structure
-
Work Team
-
Leadership
-
Decision Making
·
Structures/ Organizations
-
Culture
-
Structure
-
Design
-
Technology
-
Work Processes
-
Selection Processes
-
Training Programs
-
Appraisal Practices
7- បុគ្គលិកប្រភេទ X
·
មនុស្សខ្ចិល
·
មនុស្សត្រូវបានគេជំរុញឲ្យខិតខំធ្វើការងារ
·
មិនចូលចិត្តទទូលខុសត្រូវប៉ុន្ដែចង់អោយគេដឹកនាំ
8- បុគ្គលិកប្រភេទ Y
·
ការងារគឺជាសកម្មភាពធម្មជាតិ
·
មនុស្សមានសម្ថតភាពគ្រប់គ្រាន់ទទួលខុសត្រូវដឹកនាំ និងត្រួតពិនិត្យសំរេចគោលបំណងអង្គភាពចាត់តាំង។
·
មនុស្សប្រភេទនេះមិនត្រូវបានគេជំរុញដើម្បីសម្រេចគោលដៅអង្គភាព
·
និយោជិកអាចរៀនដើម្បីស្វែងរកការទទួលខុសត្រូវ
·
និយោជិកមានមនោគតិមានភាពបិនប្រសព្វ និងការបង្កើតថ្មី
ជំពូកទី ២ ភាពជាអ្នកដឹកនាំនៃការជំរុញ
១. ដំណើរការនៃការជំរុញទឹកចិត្ត
(MOTIVATION PROCESS)
Unsatisfied
Need
|
Driver(កត្តាជំរុញ)
|
តម្រូវការបំពេញចិត្ត(Satisfied Need)
|
Tension
(តានតឹង)
|
ស្វែងរកឥរិយាបទ
|
ការបន្ថយការតានតឹង
|
២. ឋានានុក្រមនៃតម្រូវការរបស់ម៉ាសូល
1-
ការឆ្លុះបញ្ចាំងដោយខ្លួនឯង
- ការឆ្លងកាត់ឆ្លងកាត់ (សូមមើលចំណាំខាងក្រោម)
កម្រិតដែលសង្កត់ធ្ងន់លើចក្ខុវិស័យវិចារណញាណ, altruism និងស្មារតីសាមគ្គីភាព។
2-
ការដឹងអំពីខ្លួនឯង -
ដឹងច្បាស់ថាអ្នកជានរណា,
កន្លែងណាដែលអ្នកកំពុង, និងអ្វីដែលអ្នកចង់បាន។
ស្ថានភាពនៃសុខុមាលភាព។
3-
សោភ័ណ្ឌ -
នៅសន្តិភាព, ការចង់ដឹងចង់ឃើញអំពីការងារខាងក្នុងទាំងអស់។
4-
ការយល់ដឹង
- ការរៀនសូត្រសម្រាប់ការរៀនតែឯងរួមចំណែកចំណេះដឹង។
5-
Esteem - អារម្មណ៍នៃការផ្លាស់ប្តូរនៅក្នុងពិភពលោក, ការទទួលស្គាល់, ការសង្ស័យតិចតួចអំពីខ្លួនឯង។
6-
ភាពជាម្ចាស់និងស្នេហា -
ជាកម្មសិទ្ធិរបស់ក្រុមមិត្តជិតស្និទ្ធដើម្បីនិយាយជាមួយ។
7-
. សុវតិភាព
- កុំមានគ្រោះថ្នាក់ភ្លាម។
8-
Self -Actualization
|
Esteem
Social
Safety
Physiological
|
m
Higher – Order Need
Needs that are satisfied
Internally, social,
esteem, and self –
Actualization needs
m
Lower- Order Needs
Needs that are satisfied
Externally, Physiological
And Safety needs.
៣. ទ្រឹស្ដី ALDERFER’S
(ERG)
Alderfer
(E= Existence, R= Relatedness, G= Growth)
ស្រដៀងគ្នា និង Maslow ដែរុ,ខុសត្រង់ថាមនុស្សផ្លាស់ប្ដូរទៅតាមតម្រូវការ ប៉ុន្ដែក្នុងករណីនេះតម្រូវការនោះមិនមានការរៀបរាប់ឋានុក្រមឡើយ។ ដោយបំពេញចិត្តតម្រូវការមួយអាចបង្កើនកំលាំងរបស់វាឈានទៅតម្រូវការមួយទៀត។
Alderfer’s ERG Theory
Growth
|
SA
|
Relatedness
|
Esteem
|
Existence
|
Physiological
|
Safety
& Security
|
Love(Social)
|
៤. ភាពចាស់ / ភាពទាក់ទង / កំណើន (ERG)
ទ្រឹស្តី Clayton Alderfer / ទ្រឹស្តី
/ ការលូតលាស់ (ERG)
ទ្រឹស្តីតម្រូវការ (Alderfer ឆ្នាំ 1969)
បានដាក់ស្នើថាមានតម្រូវការក្រុមចំនួនបី។
·
មានតំរូវការ
-
ក្រុមតម្រូវការនេះមានការព្រួយបារម្ភជាមួយការផ្តល់នូវតម្រូវការជាមូលដ្ឋានសម្រាប់ការរស់រានមានជីវិតដូចជាតម្រូវការជីវវិទ្យានិងសុវត្ថិភាពជាដើម។
តម្រូវការនេះត្រូវបានពេញចិត្តដោយប្រាក់ដែលរកបាននៅក្នុងការងារដូច្នេះអ្នកអាចទិញម្ហូបអាហារទីជំរកសម្លៀកបំពាក់ជាដើម។
·
ទំនាក់ទំនង
- ក្រុមនេះត្រូវការមជ្ឈមណ្ឌលអំពីបំណងដើម្បីបង្កើតនិងរក្សាទំនាក់ទំនងរវាងបុគ្គល។
ចាប់តាំងពីប្រជាជនជាធម្មតាចំណាយប្រហែលពាក់កណ្តាលនៃការងងុយគេងរបស់ពួកគេនៅលើការងារនេះតម្រូវការនេះជាធម្មតាត្រូវបានពេញចិត្តជាធម្មតាដោយអ្នកធ្វើការជាមួយពួកគេ។
·
កំណើន -
តម្រូវការទាំងនេះត្រូវបានបំពេញដោយការអភិវឌ្ឍផ្ទាល់ខ្លួន។
ការងារការងារអាជីពឬវិជ្ជាជីវៈរបស់បុគ្គលម្នាក់ផ្តល់នូវការពេញចិត្តយ៉ាងខ្លាំងចំពោះតម្រូវការនៃកំណើន។
v ទ្រឹស្ដីនៃតម្រូវការមាន៣:ផលសម្រេច, អំណាច, ទំនាក់ទំនង
-
Need
for Achievement(Nach)- ការបង្ហាញផលសម្រេច(ងាយឃ្លាំមើល)ពាក់ព័ន្ធនិងបញ្ហាបុគ្គលដែលធ្វើបានល្អបំផុត ការប្រកួតប្រជែងការខិតខំឲ្យដល់គោលដៅការមានៈនិងការជំនះឧបសគ្គនានា។
- Need for Power(Npow)- ការបង្ហាញផលសម្រេច(ងាយឃ្លាំមើល)ពាក់ព័ន្ធនិងបញ្ហាបុគ្គលដែលធ្វើឲ្យប៉ះពាល់ដល់អ្នកដទៃមានឥទ្ធិពលលើអ្នកដទៃផ្លាសប្ដូរមនុស្សឬ ព្រឹទ្ធិការណ៍ និង ធ្វើឲ្យមានភាពខុសគ្នាក្នុងជីវិតរស់នៅ។
-
Need
for Affiliation (Naff)- ការបង្ហាញផលសម្រេច(ងាយឃ្លាំមើល) ពាក់ព័ន្ធនិងបញ្ហាបុគ្គលដើម្បីបង្កើតនិងរក្សារភាពកក់ក្ដៅ ជិតស្និទ្ធនិងស្និទ្ធស្នាលជាមួយមនុស្សដទៃ។
. ៥. ទ្រឹស្តីការរំពឹងទុក
ទ្រឹស្តីវឌ្ឍនភាពរបស់ Vroom
ត្រូវបានសរសេរជារូបមន្ត:
Valence x Expectancy x
Instrumentality = Motivation
-
ΣValence (រង្វាន់) =
ចំនួនទឹកប្រាក់នៃបំណងប្រាថ្នាសម្រាប់គោលដៅមួយ (តើអ្វីទៅជារង្វាន់?)
- Σការរំពឹងទុក
(ការអនុវត្ត) = ភាពខ្លាំងនៃការជឿជាក់ថាកិច្ចខិតខំប្រឹងប្រែងដែលទាក់ទងទៅនឹងការងារនឹងមានលទ្ធផលនៅក្នុងការបញ្ចប់ភារកិច្ច
(តើខ្ញុំនឹងខិតខំប្រឹងប្រែងដើម្បីសម្រេចគោលដៅនេះដោយរបៀបណា?)
-
Σឧបករណ៍តាប់ (ជំនឿ) =
ជំនឿថារង្វាន់នឹងត្រូវបានទទួលនៅពេលដែលកិច្ចការត្រូវបានបញ្ចប់ (តើពួកគេនឹងកត់សំគាល់ពីការខិតខំប្រឹងប្រែងដែលខ្ញុំដាក់?)
·
Personal Characteristics, Cont
·
ការប្រើប្រាស់ជំនាញ
·
ការត្រូវរូវគ្នានៃការងារ
·
បុគ្គលិកលក្ខណៈ ៖ បន្ថយការបំបែកបំបាក់គ្នា និងផ្នែកនៃការត្រួតពិនិត្យដែលនាំឲ្យការពេញចិត្តកាន់តែខ្ពស់។
·
កំរិតនៃអាជីព៖ លក្ខខ័ណ្ឌកាន់តែខ្ពស់ ការពេញចិត្តកាន់តែខ្លាំង។
·
ទ្រឹស្ដី ២ កត្តានៃការលើកទឹកចិត្តតាមលោកមីនប៊ីកៈ
·
តម្រូវការលើកទឹកចិត្ត៖ ការលើកទឹកចិត្តខ្លួនឯងក្នុងការងារផ្ទាល់ខ្លួន,ប្រសិនបើលក្ខខ័ណ្ឌនានាត្រូវបានបញ្ចប់នោះកត្តាការពេញចិត្តនិងការងារបានកើតឡើង។
- ការធ្វើការងារឲ្យប្រសើរៈ ពង្រើកការងារមួយនិយាយនិយោជិកគឺកាន់តែបង្កើនតួនាទីក្នុងការធ្វើផែនការ ការបំពេញការងារ និងការវាយតម្លៃការងាររបស់ពួគគេ។
·
តម្រូវការហាយជីនៈ លក្ខណៈនៃបរិយាកាសការងារ។ប្រសិនបើមិនបានសម្រេចទេនោះការពេញចិត្តនិងការងារក៏មិនកើតឡើងដែរ។
·
ទ្រឹស្ដីនៃចរិតលក្ខណៈការងារ
· ប្រសិនបើនិយោជិកមានតម្រូវការខ្ពស់សើម្បីរីកលូតលាស់នោះចរិកលក្ខណៈនៃការងារជាក់លាក់ជំរុញឲ្យមានលក្ខណៈនៃការបង្កើនការលើកទឺកចិត្តការបំពេញការងារនិងការពេញចិត្ត។
-
ភាពផ្សេងៗនៃជំនាញ
-
ឯកត្តានៃការងារ
-
លក្ខណៈសំខាន់ៗនៃការងារ
-
ស្វ័យភាព
-
ពត៌មានត្រលប់
·
ទ្រឹស្ដីសមធម៌
·
ជាទ្រឹស្ដីដំណើរការនៃការជំរុញទឹកចិត្ត
-
ពាក់ព័ន្ធជាមួយរបៀបដែលមនុស្សធ្វើការជ្រើសរើសពីឥរិយាបទ
-
ពាក់ព័ន្ធនិងយុត្តិធម៌ក្នុងការងារៈ មនុស្សចង់បានយុត្តិធម៌ដោយគោរពទៅតាមការរួមចំនែករបស់ពូកគេនិងការផ្ដល់រង្វាន់ពីក្រុមហ៊ុនរបស់ពួកគេ។
·
ទស្សនៈថ្មីនៃទ្រឹស្ដីសមធម៌
-
ទស្សនៈសមធម៌ៈ ខ្ញុំស្រលាញ់ផលធៀបសមធម៌ស្មើរគ្នាចំពោះការប្រៀបធៀបជាមួយអ្នកដទៃ។
-
សប្បុរសៈ ខ្ញុំទទួលយកលផលធៀបសមធម៌ទាបជាងចំពោះការបរៀបធៀបជាមួយអ្នកដទៃ។
-
អំណាចៈ ខ្ញុំទទួលយកផលធៀបសមធម៌ជាជាងប្រៀបធៀបជាមួយអ្នកដទៃ។
·
ទ្រឹស្ដីតម្រង់គោលដៅ
· គំនិតដែលលើកទឹកចិត្តដំបូងរបស់យើងតំលៃការងារច្បាស់លាស់នោះការបំពេញការងារបានប្រសើរជាងគ្មានគោលដៅ។
·
គោលដៅជាក់លាក់គឺមានការជំរុញទឹកចិត្តច្រើនជាងមានគោលដៅទូទៅ។
·
ការដាក់គោលដៅមានការពិបាកមធ្យមគឺជាការជំរុញទឹកចិត្តប្រើសរបំផុត។
·
ចរិតលកខណៈផ្ទាល់ និង ការពេញចិត្តការងារ
·
អាយុ៖ ជាទូទៅកើនឡើងតាមអាយុ
-
អ្នកមិនពេញចិត្តបានឈប់ពីការងារ
-
កម្មករចាស់មានការផ្លាស់ប្ដូរកាន់តែច្រើនក្នុងការបំពេញចិត្ត
·
យ៉ែនឌ័រ៖ លទ្ធផលពុះបានទទួល
·
ពូជ៖ ការធ្វើអោយឲ្យកាន់តែសប្បាយចិត្ត
·
សម្ថតភាពយល់ដឹង៖ ទំនាក់ទំនងអវិជ្ជមានតិចតួចរវាងកំរិតនៃការអប់រំ និង ការពេញចិត្ត។
១. ការដឹកនាំ និង ការគ្រប់គ្រងផ្ដាច់ការ
·
ភាពជាអ្នកដឹកនាំ និង មានចក្ខុវិស័យ
·
ភាពជាអ្នកដឹកនាំដោយប្រើអំណាច
២. ភាពជាអ្នកដឹកនាំមានលក្ខណៈប្រជាធិបតេយ្យ
·
តាមការជំរុញលើកទឹកចិត្ត
·
ចេះប្រាប់ហេតុផល
·
ចះស្រលាញ់រាប់អាន និង មានការចូលរួម
·
ភាពជឿជាក់ និង ទុកចិត្តខ្លួនឯង
·
ភាពជាអ្នកដឹកនាំមានឯកភាពផ្ទៃក្នុង
·
ភាពជាអ្នកដឹកនាំមានចំនេះដឹងសមរម្យ
·
ភាពជាអ្នកដឹកនាំមានលក្ខណៈអាចបត់បែនបាន
មេរៀនទី ៣ មូលដ្ឋានគ្រឹះនៃឥរិយាបទរបស់ក្រុម
1. និយមន័យ និង ចំនាត់ថ្នាក់ក្រុម
·
ក្រុមផ្លូវការ
-
ក្រុមបញ្ជា
-
ក្រុមការងារ
·
ក្រុមមិនផ្លូវការ
-
ក្រុមផលប្រយោជន៍
-
ក្រុមមិត្តភ័ក្រ្ដ
1.1. និយមន័យ និង ចំណាត់ថ្នាក់ក្រុម
v ក្រុម៖ ការប្រមូលផ្ដុំមនុស្សពីរ ឬ ច្រើននាក់ដែលពាក់ព័ន្ធគ្នាទៅវិញទៅមកដើម្បីស្វែងរកគោលដៅរួមមួយ។
v ក្រុមការងារ៖ ដំណើរការនៃការធ្វើការងាររួមគ្នានៅក្នុងក្រុមដើម្បីសម្រេចគោលដៅ។
v ក្រុមផ្លូវការ៖ ក្រុមកាងារដែលបានចាត់តាំងដោយរចនាសម្ព័ន្ធអង្គភាព។ឧ. ផ្នែកស្រាវជ្រាវទីផ្សារ ក្រុមសភាផលិត ឬផ្នែកការិយាល័យផលិតផល។
v ក្រុមបញ្ជា៖ ក្រុមដែលបង្កើតឡើងដោយឯកត្តបុគ្គល។
v ក្រុមការងារ៖ ក្រុមការងារទាំងឡាយដែលកំពុង់ធ្វើការងារជមួយគញនាបំពេញកាងារឬកិច្ចការ។
v ក្រុមមិនផ្លូវការ៖ ក្រុមដែលមិនមានរចនាសម្ព័ន្ធផ្លូវការដែលគេបង្កើតឡើផុសចេញពីទំនាក់ទំនងឆ្លើយតបទៅនិងតម្រូវការសម្រាប់ទំនាក់ទំនងសង្គម។
v ក្រុមផលប្រយោជន៍៖ ក្រុមទាំអឡាយណាដែលកំពង់ធ្វើការងារជាមួយគ្នាសម្រេចគោលបំណងជាក់លាក់មួយដោយមានទំនាក់ទំនងគ្នាទៅវិញទៅមក។
v ក្រុមមិត្តភាព៖ ក្រុមដែលរួមគ្នាដោយសារតែពួកគេមានអត្តចរិតមួយច្រើនដូចគ្នា។
2. ទិសដៅជាច្រើនក្នុងការប្រើប្រាស់ក្រុម
v ការចាត់ចែផ្ទាល់ខ្លួនចំពោះការងារក្រុម៖
-
ការចូលរួមពីគ្រប់សមាជិក និងប្រធានក្រុមការងារ
-
សមាជិក និង អ្នកដឹកនាំធ្វើការងារចំបាច់ និង កំណត់វិធីសាស្រ្ដធ្វើការងារសម្រេចផល។
-
បន្ដយការចំណាយ និង បង្កើនសីលធម៌
-
សមាជិកមានសិទ្ធក្នុងការបំពេញការងារ
-
ទទួលខុសត្រូវក្នុងការធ្វើផែនការ តារាងពេលវេលាការងារបណ្ដុះបណ្ដាលសមាជិកបែងចវែកការងារសម្រេចគោលដៅការងារធានាគុណភាពខ្ពស់នៃការងារ និងធានាដោះស្រាយបញ្ហាប្រចាំថ្ងៃមានសិទ្ធក្នុងការពន្យាការជួល ឬ បញ្ឃប់សមាជិកបើចំបាច់។
3. ការណៃនាំក្នុងការប្រើប្រាស់ក្រុម
3.1. គណៈកម្មការ និង ក្រុមការងារ
3.1.1. គណៈកម្មការ
·
ប្រត្តិបត្តិជាមួយគោលបំណងមានបន្ដរហូត
·
សមាជិកងាចផ្លាស់ប្ដូរពេលធ្វើការក្រៅម៉ោងធម្មតា និង មានស្ថេរភាព
·
បង្កើតឡើងពីមុខងារឆ្លងផ្នែកដើម្បីសម្របសម្រូលការងា(បង្កើតគោលនយោបាយ នីតិវិធី និងបទបញ្ជាផ្សេងៗ)។
3.1.2. ក្រុមការងារ
·
ប្រត្តិបត្តិលើមូដ្ឋានបណ្ដោះអាសន្ន
·
បង្កើតឡើងពីមុខងារឆ្លងផ្នែកដើម្បីសម្រេចការងារពិសេសណាមួយ
4. ទិសដៅជាច្រើនក្នុងការប្រើប្រាស់ក្រុម
4.1.1. និយោជិតមានការទាក់ទងជាមួយក្រុម
·
បង្កើតជាក្រុមដើម្បីររឹះរកមធ្យោបាយបង្កើនគុណភាពនៃការងារ
·
អាចមនាសមាជិកចំនួន៦នាក់ទៅ ១២នាក់
4.1.2. ក្រុមដែលមានប្រសិទ្ធភាព
·
ភាពផ្សេងគ្នានៃសមាជិកក្រុម៖ បុគ្គលិកលក្ខណៈ និង បែបបទការងារអាចបង្អាក់ការងារក្រុម
·
ការកំណត់មុខសញ្ញាការងារមិនសូវបានល្អ៖ របៀបវារៈមិនច្បាស់អាចធ្វើឲ្យក្រុមធ្វើការងារប្រើពេលវេលាវែងពេកលើប្រធានបទខុសគោលដៅ។
·
មិនសូវមានលក្ខណៈត្រៀមជាស្រេចចំពោះការងារ៖ ខាតពេលដោយសារការប្រជុំខ្វះគោលបំណងច្បាស់លាស់និង គ្មានលំដាប់លំដោយ និងដោយសមាជិកមិនបានត្រៀមទុកជាមុន។
· ដំណើរការក្រុមពុំសូវល្អ៖ បរាជ័យក្នុងការប្រស័យទាក់ទងទំនាស់និងការធ្វើសេចក្ដីសម្រេចចិត្តមានការកំរិត និងឈឺចាប់។
4.1.3. ការយល់ដឹងពីក្រុមការងារ និងក្រុមឌីណាមិក
·
ហេតុអ្វីបានជាធ្វើឲ្យមនុស្សបង្កើតជាក្រុម?
- សន្ដិសុខ លក្ខន្ដិកៈ ការគោរពខ្លួនឯង អំណាច ការរួមបញ្ចូលគ្នា ការសម្រេចគោលដៅ។
4.1.4. ដំណាក់កាលនៃការបង្កើតក្រុមមាន៥ម៉ូឌែល៖
-
ការបង្កើត៖ ឆ្ពោះទៅរកការផ្ដូចផ្ដើម និង សាកល្បងជាអន្ដរបុគ្គល
-
ការបំផុស៖ ជជែកវែកញែក ការងារ និងវិធីសាស្រ្ដជាច្រើននៃការប្រត្តិបត្តិ។
-
បទដ្ឋាន៖ សម្របសម្រួលជុំវិញការងារ និងរបៀបវារៈប្រត្តិបត្តិការ។
-
ការបំពេញការងារ៖ ផ្ដោតលើដំណាក់កាលក្រុមការងារ និងការបំពេញការងារ។
-
ការផ្អាក៖ ដំណាក់កាលសម្រេចការងារ និងការមិនចូលរួមជាយថាហេតុ។
4.1.5. រចនាសម្ព័ន្ធក្រុមតួនាទី
-
ភាពជាអ្នកដឹកនាំផ្លូវការ
-
ភាពជាអ្នកដឹកនាំដែលមានឥទ្ធិពលលើក្រុម
-
អ្នកដឹកនាំទាញយុកអំណាចរបស់ពួកគេពីតួនាទីដែលពួកគេកំពុង់ធ្វើការក្នុងអង្គភាព។
- អ្នកដឹកនាំផ្លូវការអាច ឬ មិនអាចផងដែរត្រូវបានចាត់ទុកថាជាអ្នកដឹកនាំផ្លូវការនៃក្រុមដែលពួកគេកំពងបំរលើការ។
4.1.6. រចនាសម្ព័ន្ធក្រុមបទដ្ឋាន
-
Performance Norms
-
Appearance Norms
-
Social Arrangement Norms
-
Allocation of Resources Norms
4.1.7. សម្ព័ន្ធក្រុម - ក្រុមដែលមានភាពស្អិតរមួតរួមគ្នា
-
បន្ថយទំហំក្រុម
-
ជំរុញកិច្ចព្រមព្រៀងអោយសម្រេចគោលដៅក្រុម
-
បង្កើតពេលវេលាដល់សមាជិកធ្វើការរួម
-
បង្កើនសម្ថភាពក្រុម និង ការអនុញ្ញាតិឲ្យធ្វើការលំបាក
-
លើកទឹកចិត្តអោយមានការប្រកួតក្រុមដទៃ
-
Give Rewards to Group, not individual
-
ផ្ដល់ភាពដាច់ដោយឡែកជារួមវដ្ដរបស់ក្រុម
4.1.8. ប្រសិទ្ធភាពនៃភាពនៃដំណើរការក្រុម
-
ជំនះ
-
បរាជ័យ
-
ប្រសិទ្ធភាពនៃការងារជាក្រុម
4.1.9. Group Decision Making
Strengths
-
More Complete Information
-
Increased Diversity of Views
-
Higher Quality of Decisions
-
Increased Acceptance of Solutions
Weaknesses
-
More Time Consuming
-
Increased Pressure to Conform
-
Domination by one or a few members
-
Ambiguous Responsibility
ជំពូកទី ៤ ការវិភាគ និងការធ្វើសេចក្ដីសំរេចចិត្តឲ្យប្រសើឡើង និងការដោះស្រាយបញ្ហា
1.
ការបង្កើការធ្វើការសំរេចចិត្ត និងការដោះស្រាយបញ្ហា
·
ការដោះស្រាយបញ្ហា៖ ជាដំណើរការកំណត់អត្ថសញ្ញាណនៃភាពផ្សេងគ្នារវាងការអនុវត្តន៍ជាក់ស្ដែង និងអ្វីដែលចង់បានបន្ទាប់ពីចាត់វិធានការដោះស្រាយភាពផ្សេងគ្នាទាំងនោះ។
·
ការធ្វើសេចក្ដីសម្រេចិត្ត៖ ជាដំណើរការនៃការជ្រើសរើសដំណោះស្រាយដែលពេញចិត្តបំផុត។
1.1.
ជំហានការធ្វើសេចក្ដីសម្រេចចិត្ត
1- Find and Define the Issue / Problem
2- Generate & Evaluate Alternative
3- Select “Best”
4- Implement Recommendation
5- Evaluate
1.2. អ្នកធ្វើសេចក្ដីសម្រេចចិត្ត និងប្រភេទនៃសេចក្ដីសម្រេចចិត្ត
· អ្នកឈ្លាតឆ្ញាយពីបញ្ហា៖ ធ្វើមិនដឹងមិនលឺពីពត៌មានដែលនិងជាសញ្ញានៃបញ្ហាពួកគេមិនមានសកម្មភាព និង មិនចង់ដោះស្រាយបញ្ហា។
·
អ្នកដោះស្រាយបញ្ហា៖ ព្យាយាមដោះស្រាយបញ្ហានៅពេលដែលបញ្ហាកើតឡើង។ ពួកគេមិនមានប្រតិកម្មជាមួយបញ្ហាបន្ទាប់មកបញ្ហាកើតឡើង។
·
អ្នកស្វែងរកបញ្ហា៖ ស្វែងរកបញ្ហាយ៉ាងសកម្មដើម្បីដោះស្រាយ ឬ ឱកាសទាំងឡាយដើម្បីពួកគេប្រមើលទុកមុនពេលបញហានិងកើតឡើង។
1.3. អ្នកគ្រប់គ្រងគួរទុកចិត្តលើការអនុវត្តន៍ទាំង Systematic and Intuitive អពភន្ដរញ្ញាណ៖
·
វិធីដោះស្រាយបញ្ហាតាមរបៀបសមហេតុផល
·
បំបែកបញ្ហាស្មុគ្រស្មាញអោយទៅជាបញ្ហាតូចៗ
·
គិតតាមវិធីឡូហ្ស៊ីក និងបញ្ចូលគ្នា
·
រៀបចំផែនការមុនចាត់វិធានការ
·
ស្រាយជ្រាវស្វែងរកពត៌មានដើម្បីសម្របស្រូលបញ្ហាដោះស្រាយដំណើរការជាជំហានៗ។
·
អាចបត់បែនបាន និងធ្វើឡើងដោយឯកឯង
·
ឆ្លើយតបដោយប្រឌិតញាណឈរលើមូលដ្ឋាននៃការមើលឃើញ ឆ្ងាយទលំទូលាយនៃស្ថានភាពនិងលទ្ធភាពអាចជ្រើសរើស
·
ដោះស្រាយចំនុចជាច្រើននៃបញហាមួយនៅក្នលែងមួយស្ទុះយ៉ាងលឿនពីបញហាមួយទៅបញ្ហាមួយទៀត។
2.
ការធ្វើសេចក្ដីសំរេចចិត្តរវាងឯកត្តជនទៅនិងក្រុម
·
គុណសម្បត្តិ និងគុណវិបត្តិរវាងឯកត្តជនទៅនិងក្រុម
គុណសម្បត្តិ
|
គុណវិបត្តិ
|
·
ចំនេះដឹង និងជំនាញច្រើនដើម្បីសម្រេចចិត្ត
·
ការទទយលយកលឿនតាមក្រុម
·
លទ្ធផលជាទូទៅក្នុងគុណភាពសម្រេចចិត្តខ្ពស់ជាង
·
បង្កើនអ្វីចង់ធ្វើវាដើម្បីសម្រេចចិត្ត
|
·
ត្រូវការពេលវេលាច្រើនថែមទៀត
·
ជួនការធ្វើមិនដឹងមិនលឺជំនាញការឯកត្តជន
·
សប្បាយចិត្តជាមួយការសម្រេចចិត្តសូម្បីតែនៅពេលដែលការសម្រេចអាចទៅបានក៏ដោយ
·
លើកទឹកចិត្តការសម្រេចចិត្តប្រកបដោយការគ្រោះថ្នាក់ជាង។
|
·
ឧសគ្គចំពោះប្រសិទ្ធភាពនៃការធ្វើសេចក្ដីសម្រេចចិត្ត
Fឧសគ្គទាំងឡាយចំពោះប្រសិទ្ធភាពនៃការធ្វើសេចក្ដីសម្រេចចិត្តរួមបញ្ចូលគ្នា៖
-
ដោះស្រាយបញ្ហាខុស
-
ការបរាជ័យក្នុងការប្រើប្រាស់ការចូលរួមពីគ្រប់សមាជិក
-
ការគិតឬ ការធ្វើអ្វីមួយផ្សេងទៀតដែលបញ្ហាទាំងឡាយមិនទាក់ទង
-
ការប្រើប្រាស់ហួសការវិនិច្ឆ័យ និងអភន្ដរញ្ញាណ
-
ធ្វើមិនដឹងចំពោះគុណតម្លៃ
-
ការបរាជ័យចំពោះការប្រើប្រាស់ការវិភាគ
-
កង្វះខាតនូវជំនាញទាំងឡាយសម្រាប់លទ្ធផលនៃការប្រាស្រ័យទាក់ទង
-
ការធ្វើមិនដឹងពីក្រមសីលធម៌
-
មិនសិក្សាពីការបរាជ័យ
·
ក្រុមទាំងឡាយអាចបង្កើតផងដែរនូវការសម្រេចចិត្តមិនល្អ៖
-
មិនបានប៉ានស្មានភាពត្រឹមត្រូវ
-
បរាជ័យដើម្បីទទួលស្គាល់បញ្ហាមានសក្ដានុពល
-
កំណត់មិនសមស្របគោលដៅទាំងឡាយ
-
ហេតុផលមិនត្រឹមត្រូវ
-
មិនយល់នូវបញ្ហាសំខាន់ទាំងឡាយបទដ្ឋានតាមទម្រង់ការហឹង្សា
-
អនុញ្ញាតិឯកត្តជនទាំងឡាយមានឋានៈខ្ពស់ដើម្បីសង្រ្គប់លើការធ្វើសេចក្ដីសម្រចចិត្ត។
·
ការប្រើប្រាស់បច្ចេកទេសមានចំនួនពីគឺ៖ Brainstoming and Nominal Group
Technique.
-
Brainstoming: រាល់ការទិនទៀនត្រូវបានច្រានចោល
-
ការវិនិច្ឆ័យ ឬការវាតម្លៃនៃគំនិតទាំងឡាយត្រូវបានគេបញ្ឍប់រហូតដល់ដំណើរការនៃការបង្កើតគំនិតត្រូវបានគេបំពេញ។
-
ភាពកាន់តែអវិន័យ គំនិតឆ្កួតលីលាឬ កាន់តែមានលក្ខណៈដាច់ខាតគឺកាន់តែប្រសើរ
-
គុណភាពគឺមានលក្ខណៈសំខាន់
-
ការកសាងគំនិតដទៃមួយទៀតត្រូវបានគេលើកទឹកចិត្ត
Nominal Group.
-
អ្នកចូលរួមទាំងឡាយត្រូវបានសើ្នរសុំដើម្បីធ្វើការតែម្នាក់ឯងដើម្បីឆ្លើយតបក្នុងការសរសេរជាមួយដំណោះស្រាយសមស្របអាចធ្វើទៅបានចំពោះបញ្ហាដែលគេបានផ្ដល់អោយ។
-
ដូចច្នេះគំនិតទាំងឡាយដែលត្រូវបានគេអានខ្លាំងជំវិញតុដោយគ្មានការទិនទឿនដណាមួយឬ ក៏ការពិភ្សារគំនិតទាំងអស់ត្ូវបានគេកត់ទុកលើតារាង ឬលើក្ដារខៀនដូចពួកគេទាំងឡាយបានបង្ហាញ។
-
គំនិតយោបល់ទាំងឡាយត្រូវបានគេពិភ្សារនិងបញ្ជាក់ដដែលៗដើម្បីអោយគេគ្រប់ៗគ្នាយល់ជុំវិញតុដោយមិនត្រូវអនុញ្ញាតតិចំពោះការវាតម្លៃនូវអត្ថបទអត្ថាធិប្បាយ។
-
សមាជិកឯកត្តជនទាំងឡាយនិង នីតិវិធីបោះឆ្នោតដោយសរសេរជាបន្ដបន្ទាប់យ៉ាងស្ងៀមស្ងាត់ដោយអនុញ្ញាតិចំពោះការជ្រើសរើសទាំងឡាយត្រូវបានគេដាក់កំររិតឬជួថ្នាក់នៅក្នុងរបៀបអាត្ថិភាព។
-
ពីរចុងក្រោយត្រូវបានថាឡើងដដែលៗនៅពេលដែលត្រូវការចំពោះដំណើរការបញ្ជាក់បន្ថែមទៀត។
ជំពូកទី ៥ ការប្រាស្រ័យទាក់ទង
|
1. ដំណើរការនៃការប្រាស្រ័យទាក់ទង
1.1. មុខងារនៃការប្រាស្រ័យទាក់ទង
·
ត្រួតពិនិត្យឥរិយាបទសមាជិក
·
ជំរុញការលើកទឹកចិត្តសម្រាប់អ្វីដែលត្រូវធ្វើ
·
ធ្វើការបញ្ចេញការសំដែងអារម្មណ៍
·
ផ្ដល់ពត៌មានចំបាច់ដើម្បីធ្វើសេចក្ដីសម្រេចចិត្ត
1.2. សមាសធាតុនៃដំណើរការប្រាស្រ័យទាក់ទង
·
អ្នកផ្ញើរ៖ បង្កើតសារ,សរសេរអក្សរសំងាត់ពីសារ,និងជ្រើសរើសច្រកដើម្បីផ្ញើរសារ។
·
សរសេរអក្សរសំងាត់៖ ប្ដូរសារទៅជាទម្រង់និមិត្តសញ្ញា
·
សារ៖ ជាអ្វីដែលជាការប្រាស្រ័យទាក់ទង
សមាសធាតុនៃដំណើរការប្រាស្រ័យទាក់ទង
·
Decoding: Retranslating a
sender’s message.
·
The Receiver: Decodes the message
and provides feedback to the sender.
· Feedback: ដំណើរការនៃការប្រាប់អ្នកដទៃទៀតរបៀបអ្នកមានអារម្មណ៍អំពីអ្វីមួយដែលពួកគេបានធ្វើឬបាននិយាយឬអំពីស្ថានការណ៍ជាទួទៅ។
ដំណើរការនៃការប្រាស្រ័យទាក់ទង៖ ជាជំហាននានារវាងធនធានមួយ និង អ្នកទទួលម្នាក់ដែលបង្ហាញលទ្ធផលនៅក្នុងការបញ្ជូន ព្រមទាំងយល់ដឹងពីអត្ថន័យនៃការបញ្ជូនទាំងនោះ។
ច្រក៖ ចំនួនមធ្យមដែលបានជ្រើសរើសដោយអ្នកបញ្ជូលសារតាមរយៈ អ្នកបញ្ជូនសារទៅកាន់អ្នកទទួលសារ។
1.3. ប្រភេទនៃច្រក
1-
ច្រកផ្លូវការ៖ ត្រូវបានគេបង្កើតឡើងដោយសារអង្គភាព និងបញ្ជូនសារដែលពាក់ព័ន្ធចំពោះសកម្មភាពវិជ្ជាជីវៈ របស់សមានជិក។
2-
ច្រកមិនផ្លូវការ៖ ត្រូវបានប្រើប្រាស់ក្នុងការបញ្ជូនបុគ្គលឬសារសង្គមក្នុងអង្គភាព។ច្រកទាំងនេះកើតឡើងដោយឯកឯង និងផុសសំឡេងជាការឆ្លើយតបទៅនិងការជ្រើសរើសរបស់ឯកត្តជន។
2. ការប្រាស្រ័យទាក់ទងជាអន្ដរបុគ្គល
·
ការប្រាស្រ័យទាក់ទងជាអន្ដរបុគ្គល
-
គុណសម្បត្តិ៖ លឿននិងត្រលប់វិញ
-
គុណវិបត្តិ៖ ការខុសពីភាពដើមនៃសារ
·
ការប្រាស្រ័យទាក់ទងជាលាយលក្ខ័អក្សរ
-
Advantages: ជាក់ស្ដែង និងអាចវាស់វែងបាន
-
Disadvantages: ការប្រើប្រាស់ពេលវេលា និងខ្វះខាតព័ត៌មានត្រលប់
·
ការប្រាស្រ័យទាក់ទងមិនបាននិយាយ
-
Advantages: supports other
communications and Provides observable expression of emotion and feelings.
-
Disadvantages: ពុំដឹងដោយញ្ញាណនៃភាសាការវិការឬ អាកប្បកិរិយាអាចជះឥទ្ធិពលលើការបកស្រាយនៃអ្នកទទួលសារ។
·
ការប្រាស្រ័យទាក់ទងជាការត្រឡប់វិញ
- ជាដំណើរការប្រាសប់មនុស្សដទៃពីរបៀបអ្នកមានអារម្មណ៍អ្វីមួយដែលគេបានធ្វើឬបាននិយាយឬស្ថានការណ៍ទួទៅ។
-
ជាវិធីមួយចំនួនដែលផ្ដល់ការវិលត្រឡប់ចំពោះអ្នកដទៃ។
-
ផ្ល់អយនូវការ Feedback ផ្ទាល់ឈរលើមូលដ្ឋានពិតរវាងអ្នក និងអ្នកទទូល
-
អោយឧទាហរណ៍ Feedback ជាក់លាក់ជាជាង
Feedback ទូទៅ
- ផ្ដល់ Feedback នៅពលអ្នកទទូលអាចនិងកើតឡងក្នុងលក្ខខណ្ឌនៃការត្រៀមជាស្រេចដើម្បីទទូលវា។
-
ត្រួតពិនិត្យផ្ទៀងផ្ទាត់ជាមួយអ្នកដទៃផ្សេងទៀតដើម្បីអោយប្រាដកថាពួកគេទាំងឡាយគាំទ្រសុពលភាពរបស់ពួកគេ។
·
ទិសដៅច្រកទាំងឡាយនៃការប្រាស្រ័យទាក់ទងគ្នា
1-
Downward Communication :
ចែកទាំងដំណឹងល្អ និងដំណឹងអាក្រក់ជាមួយគ្នាកាលើកទឹកចិត្តនិយាយទល់មុខគ្នាដោះសរាយបញ្ហាតាមរយៈអ្នកមានសម្ថកិច្ចលំដាប់ថ្នាក់។
2-
Upward Communication : សារបញ្ជូនពីនិយោជិតទៅអ្នកគ្រប់គ្រងរបស់ពួកគេ។ អ្នកគ្រប់គ្រងលើកទឹកចិត្តអោយនិយោជិកចូលរួមក្នុងការសម្រេចចិត្ត។
3-
Literal Communication : ការដោះស្រាយបញ្ហាស្មើសិទ្ធគ្នា
4-
Communication Channel :
§ Informal Communication
Channel: ទម្រង់ដាច់ដោយឡែកនៃរចនាសម្ព័ន្ធផ្លួវការ។
§ មិនអនុលោមតាមបណ្ដាញនៃការបញ្ជារ
§ កាត់បន្ថយខ្សែរឆ្លងកាត់នៃអំណាច។
·
សំណើរក្នុងការកាត់បន្ថយគុណវិបត្តិអវិជ្ជមាននៃពាក្យចចាមម្រាម
1-
តារាងជួនដំណឹងស្ដីពីការធ្វើសេចក្ដីសម្រេចចិត្ត
2-
ពន្យល់ពីការសម្រេចចិត្ត និង ឥរិយាបទដែលអាចកើតឡើងមិនខ្ជាប់ខ្ជូននិងសម្ងាត់
3-
សង្កត់ធ្ងន់លើការធ្វើសេចក្ដីសម្រេចចិត្ត និងការធ្វើផែនការនៅថ្ងៃអនាគតតាមរបៀបពីលើចុះក្រោម និងពីក្រុមទៅលើ។
4-
ពិភាក្សាបើកចំហរពីភាពអាចកើតមាននៃករណីអាក្រក់ហើយវាស្ទើរនិយាយ។
v ការគ្រប់គ្រងចំនេះដឹងៈ គឺជាដំណើរការមួយនៃការរៀបចំ និង បែងចែកឧត្តមគតិដែលបានប្រមួលនៃអង្គភាពដូច្នេះ ពត៌មានត្រឹមត្រូវទទូលបានមនុស្សត្រឹមត្រូវនិងត្រូវនិងពេលវេលា។
v ទ្រព្យវិជ្ជាគឺសំខាន់ដូចគ្នាចំពោះទ្រព្យរូបកាយ។
v ការជ្រើសរើសច្រកនៃការប្រាស្រ័យទាក់ទង
-
ដោះស្រាយសញ្ញាគន្លឹះដែលកើតឡើងដំណាលគ្នា។
-
សម្របសម្រួលពត៌មានត្រលប់យ៉ាងលឿន។
-
ក្នុងបរិបទមានភាពជិតស្និតយ៉ាងខ្លាំង។
v ឧបសគ្គចំពោះប្រសិទ្ធភាពនៃការប្រាស្រ័យទាក់ទង
- តម្រង់ៈ ការសម្របសម្រួឡនៃអ្នកបញ្ជូនព័ត៌មានដើម្បីអោយបង្ហាញយ៉ាងពេញចិត្តដោយអ្នកទទួល។
- ទស្សនៈនៃការជ្រើសរើសៈ មនុស្សបកប្រែដោយជំរើសពីអ្នីដែលគេឃើញផ្អេកលើមូលដ្ឋាននៃអត្តប្រយោជន៍សាវតាបទពិសោធន៍និងអត្តចារិត។
-
ភាពលើសលប់នៃព័ត៌ុំមានៈ A condition in which
information inflow Exceeds an individual’s processing capacity.
v ឧបសគ្គនៃការប្រាស្រ័យទាក់ទងរវាងបុរស និងស្រ្ដី
Men
Talk to:
|
Women
Talk to:
|
· បុរសនិយាយសង្កតសម្លេងខ្លាំងនិងឯករាជ
· បុរសពន្យល់នារីអោយនិយាយសុភារាបសារ
·
ជាភ្នាក់ងារទទួលស្វាគមន៍
· បុរសជាអ្នកនិយាយអួតក្អេងក្អាងអំពីការបំពេញបន្ថែមចំពោះពួកគេ។
|
·
បង្កើតទំនាក់ទំនង និងភាពស្និទ្ធស្នាល
·
រឹះគន់បុរសថាមិនចេះស្ដាប់
·
សំដែងការតូចចិត្ត និងប្រគល់វិញនូវតុល្យភាពចំពោះការសន្ទនា
|
v Gross-Cultural
Communication.
រនាំវប្បធម៌
|
មគ្គុទេសវប្បធម៌
|
·
អត្ថ័យភាសា
·
អត្ថន័យអាកំបាំងនៃពាក្យ
·
សម្លេងខុសគ្នា
·
ក្នុងចំនោមការខុសគ្នាដោយសញ្ញា
|
·
ការស្មានខុសតិចតួចជាការបញ្ជាក់
· អត្ថាធិប្បាយសង្កាត់ធ្ងន់ជាងការប្រែឬការវាយតម្លៃផង។
· ការយល់ចិត្តរបស់អ្នកបកប្រែជាការងារសម្មតិកម្ម។
|
មេរៀនទី ៦ ទំនាស់ និង ការចរចារ
|
I.
ទំនាស់
·
និយមន័យ៖ ទំនាស់កើតឡើងនៅពេលដែលការមិនយល់ព្យមគញនា កើតមាននៅក្នុងស្ថានការសង្គមមួយលើបញ្ហាជាច្រើន ឬនៅពេលដែលមានបដិបក្ខភាពនិងគ្នា(Emotional Antagonism) បងកើតការសង្គៀសចិត្តគ្នារវាងេកត្តជននិងក្រុម។
·
ការចរចារដូចទិឌ្ឋភាពទាំងឡាយនៃទំនាស់អន្ដរបុគ្គលក្នុងអង្គភាពនៅពេលនោះនិងកើតទំនាស់ ឬការមិនយល់ស្របគ្នារវាងមនុសសលើបញ្ហាទាំងឡាយដូចSubstantive Issues or
Emotional Issues ។
II.
ទំនាស់ក្នុងអង្គភាព
·
ទំនាស់ស្ដីពី Substantive Issues: បញ្ហាទាក់ទិននិងការមិនយល់ព្រមលើការចែករំលែកប្រភពធនធានការចែកចាយរង្វាន់គោលនយោាបាយនិងនីតិវិធីនិងគម្រោងកិច្ចការជាច្រើនទៀត(មនុស្សធ្វើការងាររាល់ថ្ងៃដែលមានទស្សនៈផ្សេងគ្នាស្ដីពី Substantive Issues)នៅកន្លែងការងារ។
·
ទំនាស់ស្ដីពី Emotional Issues: បញ្ហាទាក់ទិននិងភាពលំបាកអន្ដរបុគ្គលដែលលើកឡើងលើអារម្មណ៍ខឹងសម្បា ការមិនទុកចិត្ត ការមិនចូលចិត្ត និងសេចក្ដីភ័យខ្លាយ(ការប៉ះទង្គិចបុគ្គលិកលក្ខណៈ)។
II.1. ទំនាស់មានប្រយោជន៍ និង ទំនាស់គ្មានប្រយោជន៍
·
Constructive (Functional and Dysfunctional Conflicts) : លទ្ធផលនៃផលប្រយោជន៍វិជ្ជមានរបស់ក្រុមជាសក្ដានុពលនៃការរួមបញ្ចូលគ្នានៃសកម្មភាពទាំងឡាយ ការបំពេញការងារ ការកើនឡើង និងបានបន្ថយភាពតានតឹង។
·
Destructive (dysfunctional) Conflict: ជាការឆ្ពោះទៅរកគុណវិបត្តិរបស់បុគ្គលិក និងអង្គភាព។ជាទំនាសអត្ថប្រយោជន៍ ធ្វើឲ្យបាត់បង់ផលិតភាព។
III.
កំរិតនៃទំនាស់
III.1.
ទំនាស់ផ្ទាល់ខ្លួន
·
ទំនាស់ដោយបុគ្គលខ្លួនឯង(ប្រសិនបើមនុស្សម្នាកទទួលធ្វើការងារច្រើនពេក)។
·
ក្រមសីលធម៌បុគ្គល និងការរំពឹងទុករបស់អង្គភាព(ប្រសិនបើមនុស្សម្នាកមានជំនឿសាសនាមិនធ្វើការនៅថ្ងៃអារទិត្យទេ ប៉ុន្ដែអង្គភាពរំពឹងថាកម្មករធ្វើាររហូតដល់កិច្ចការត្រូវបញ្ចប់ដោយមិនគិតពីថ្ងៃអាទិត្យ)។
III.2.
ទំនាស់អន្ដរបុគ្គល
·
កើតឡើងរវាងក្រុមផែនការ និងក្រុមប្រតិបត្តិ
III.3.
ទំនាស់អន្ដរអង្គភាព
·
ការប្រកួតប្រជែង
IV.
ប្រភេទនៃទំនាស់
IV.1.
ទំនាស់ដែលដឹងនៃញ្ញាណ
·
ទំនាស់ពាក់ព័ន្ធនិងភាពផ្សេងគ្នានៃទស្សនៈវិស័យ និងសុភវិនិច្ឆ័យ
·
ការតមរង់ទិសការងារ
·
បង្ហាញពីការកំណត់តើរកឃើញភាពផ្សេងគ្នា
·
ទំនាស់ដែលមានប្រយោជន៍ធម្មតា
IV.2.
ទំនាស់ដែលបណ្ដាលពីការរំជួលចិត្ត
·
ទំនាស់ដែលបណ្ដាលពីការរំជួលចិត្តចង់បានបុគ្គលម្នាក់ជាជាចង់បានបញ្ហាមួយ
·
ទំនាស់មិនមានប្រយោជន៍
V.
ការបណ្ដាលអោយកើតទំនាស់
·
ទំហំទេសកម្ម និងសមាសភាពនៃក្រុម
·
ភាពជឿជាក់ខ្លាំងពេកលើការចូលរួម
·
ភាពទីទៃគ្នានៃគោលដៅក្នុងចំនោមក្រុម
· ភាពមិនប្រាកដប្រជាក្នុងការកំណត់អោយបានច្បាស់លើទីតាំងទទួលខុសត្រូវលើសសកម្មភាពភូតកុហក។
· ប្រព័ន្ធផ្ដល់រង្វាន់នានាដែលចំនូលរបស់សមាជិកម្នាក់ៗបានពីការចំនាយរបស់អ្នកដទៃផ្សេងទៀត។
VI.
បំណងស្រាយទំនាស់ភាពសំខាន់ចំនួនពី
VI.1.
៖ សហប្រតិ្តបត្តិការ
·
កម្រិតចំពោះភាគឺមួយចង់បំពេញចិត្តភាគីពាក់ព័ន្ធមួយទៀត។
VI.2.
ភាពមានទំនុកចិត្ត
·
កម្រិតចំពោះភាគីមួយចង់បំពេញចិត្តអ្នកពាក់ព័ន្ធមួយទៀតផ្ទាល់។
VII.
បំណងជាក់លាក់
VII.1.
ការប្រកួតប្រជែង
·
បំណងចង់បំពេញផលប្រយោជន៍អ្នកណាម្នាក់ ដោយមិនគិតពីផលប៉ះពាល់លើភាគីអ្នកដទៃទៀត។
VII.2.
សហការធ្វើការងារ
· សង្កត់ធ្ងន់លើកិច្ចសហប្រតិបត្តិការដោះស្រាយបញ្ហាតាមគោលដៅនូវការបំពេញចិត្តជាអតិបរមាសម្រាប់ភាគឺទាំងពីរ។
VII.3.
ការជៀសវាងទំនាស់
·
បំណងដកខ្លួនចេញ ឬលប់បំបាត់ទំនាស់
VII.4.
ដែលមានប្រយោជន៍
·
ឆន្ទៈនៃភាគីមួយក្នុងទំនាស់ដើម្បីជំនូសផលប្រយោជន៍អ្នកទំនាស់លើគេ
VII.5.
ការសម្របសម្រួល
·
ស្ថានភាពមួយដែលភាគីនីមួយៗ ក្នុងទំនាស់ចង់បញ្ចប់បញ្ហាអ្វីមួយ។
VIII.
ការចរចារ
1.1. និយមន័យៈ ការចរចារជាការបងកើតការសម្រេចចិត្តរួមមួយនៅពេលដែលមនុស្សម្នាក់ ឬ ក្រុមបានទាក់ទិនដែលមនាការចូលចិត្តផ្សេងៗគ្នា។ ការថ្លែងបញ្ជាក់ភាពផ្សេងៗគ្នាបន្ដិចបន្ដួចជាវិធីមួយ ឈានទៅដល់កិច្ចព្រមព្រៀងនៅពេលដែការសម្រេចចិត្តទាក់ទិនច្រើនជាមនុស្សម្នាក់ ឬក្រុម។
·
ការចរចារជាដំណើរការមួយដែលមនុស្សពីរ ឬ ច្រើនឬក៏ជាក្រុម មានបំណងឈានទៅដល់កិច្ចព្យព្រៀងមួយដែលអាចទទួលយកបានចំពោះមនុស្សទាំងពី ឬក៏ក្រុមទាំងពីបញ្ហាទាំងឡាយដែលពួកគេតាមប្រមើលមើលទំនងជាមិនយល់ព្រម។
IX.
បញ្ហា ឋានៈនិងផលប្រយោជន៍
1.2.
ឯកត្តនមានបញ្ហា ឋានៈ និងផលប្រយោជន៍
·
ឯកត្តជនមានបញ្ហាឋានៈនិងផលប្រយោជន៍៖ បញ្ហាគឺជារៀងមួយដែលគេដាក់យ៉ាងជាក់លាក់លើការតារាងតថ្លៃគ្នាសម្រាប់កិច្ចភិក្សារ។
·
ឋានៈជាជំហររបស់ឯកត្តជនលើបញ្ហា
·
ផលប្រយោជន៍គឺជាការពាក់ព័ន្ធជាមូលដ្ឋានតាមរយៈការដោះស្រាយនៃការចរចារ
X.
ប្រភេទនៃកិច្ចព្រមព្រៀង
1.3. កិច្ចព្រមព្រៀងតាមបំណែងចែក
·
ការចរចារដែលរកឃើញការបែងចែកចំនួនកំណត់នៃធនធាន និងស្ថានភាពចាញ់ឈ្នះមួយ
XI.
កិច្ចព្រមព្រៀងរួមគ្នា
·
ការចចារដែលរកឃើញដំណោះស្រាយមួយ ឬ ច្រើនដែលអាចបង្កើតដំណោះស្រាយឈ្នះៗ ។
XII.
កិច្ចព្រមព្រៀងរវាងការបែងចែក និងការបញ្ចូលគ្នា
Bargaining Characteristic
|
Distributive Bargaining
|
Integrative Bargaining
|
·
ធនធានដែលអាចរកបាន
·
ការជំរុញទឹកចិត្តជាចម្បង
·
ផលប្រយោជន៍ជាចម្បង
·
ផ្ដោតលើទំនាក់ទំនង
|
· ចំនួនកំណត់នៃធនធានដែលត្រូវបែងចែក
· ខ្ញុំឈ្នះ,អ្នកចាញ់
· ផ្ទុយគ្នានិងអ្នកដទៃទៀត
· រយៈពេលខ្លី
|
·
ចំនួនអថេរនៃធនធានដែលត្រូវបែងចែក
·
ខ្ញុំឈ្នះ, អ្នកចាញ់
·
ការបង្រួម ឬ រួបរួមគ្នាជាមួយអ្នកដទៃ
·
រយៈពេលវែង
|
XIII.
របៀបចរចារ
·
វាយតម្លៃគោលដៅជាបុគ្គល, ពិនិត្យពិចៃគោលដៅអ្នកដទៃ, រៀបចំយុទ្ធសាស្រ្ដ
·
កំណត់អោយឃើញគោលដៅឬ ចំនុចទប់ទល់
-
គោលដៅ៖ អ្វីមួយដែលនរណាម្នាក់ចង់សម្រេច
-
ចំនុចទប់ទល់៖ លទ្ធផលទាបបំផុតដែលអាចទទួលយកបាន
·
កំណត់រកឃើញ BTNA
-
ល្អបំផុត,ជំរើស,ឈានទៅសម្រេចកិច្ចព្រមព្រៀងដែលបានចេញ
XIV.
ការបង្កើតបំណិនចរចារ
·
ចាប់ផ្ដើមជាមួយ និងសេចក្ដីផ្ដើមវិជ្ជមាន
·
ដោះស្រាយបញ្ហាមិនមែជានិងបុគ្គលិកលក្ខណៈ
·
យកចិត្តទុកដាក់តិចតួចចំពោះចំនុចផ្ដើមដែលបានផ្ដល់
·
សង្កត់ធ្ងន់លើដំណោះស្រាយឈ្នះៗ
·
បង្កើតបរិយាកាសបើកចំហរនិងជឿជាក់
សង្ខបនិងការអនុវត្តន៍៖ ការប្រាស្រ័យទាក់ទង
·
ខ្លឹមសាររួមចំពោះទំនាក់ទំនងរវាងការប្រាស្រ័យទាក់ទង និងការពេញចិត្តរបស់
-
បន្ថយភាពប្រែប្រួល បង្កើនការបំពេញចិត្ត
-
ការបកស្រាយខុសអត្ថន័យមិនច្បាស់លាស់
·
បន្ថយការបកស្រាយខុសក្នុងការប្រាស្រ័យទាក់ទងស្មើទៅនិង៖
-
បង្កើនការសម្រេចគោលដៅ និងព័ត៌មានត្រលប់កាន់តែប្រសើរ
-
ការកាត់បន្ថយមិនច្បាស់លាស់រវាងសេចក្ដីថ្លែងការណ៍ផ្ទាល់មាត់ និងដែលមិនទាក់ទងពាក្យសំដីបង្កើតភាពមិនជាក់លាក់មិងបន្ថយការពេញចិត្ត
-
គោលដៅនៃការប្រាស្រ័យទាក់ទងល្អឥតខ្ចោះមិនអាចសម្រេចបាន
-
បញ្ហានៃការប្រាស្រ័យទាក់ទងបញ្ហាសំខាន់នៃការលើកទឹកចិត្ត
-
ទំនាស់អាចជាទំនាស់ដែលមានប្រយោជន៍ និងមិនមានប្រយោជន៍ចំពោះមុខងាររបស់ក្រុម
·
កម្រិតសមស្របនៃទំនាស់
-
បង្ការការឈប់ស្ងៀម
-
បង្កើតគំនិតថ្មីៗ
-
លះបង់ភាពតានតឹង
-
និងផ្ដួចផ្ដើមពន្លកនៃការផ្លាស់ប្ដូរ
·
កុំសន្មត់ថាបំណងនៃការដោះស្រាយទំនាស់របស់អ្នកណាម្នាក់គឺជានិច្ច
-
ប្រើការប្រកួតប្រជែងនៅពេលឆាប់រហ័ស សកម្មភាពមឺងម៉ាត់គឺសំខាន់
-
ប្រើកិច្ចសហការដើម្បីរកដំណោះស្រាយបញ្ជូលគ្នា
-
ប្រើការចៀសវាងទំនាស់នៅពេលដែលបញ្ហាមួយគឺមិនសំខាន់
-
ប្រើប្រាស់ការសម្របសម្រួលនៅពេលអ្នករកឃើញកំហុសរបស់អ្នក
-
ប្រើប្រាស់ការព្រមព្រៀងនៅពេលដែលគោលដៅមានសារៈសំខាន់
·
ការចារគឺជាសកម្មភាពកំពុងបន្ដរនៅក្នុងក្រុម
-
ទំនាស់ផ្ទៃក្នុងក្រុមអាចប៉ះពាល់ដល់ការបំពេញការងាររបស់អង្គភាពផងដែរ
·
PIONT – COUNTER POINT
ទំនាស់គឺល្អសម្រាប់អង្គភាព
|
រាល់ទំនាស់ទាំងអស់គឺមិនមានប្រយោជន៍
|
·
ទំនាស់គឺជាមធ្យោបាយដែលធ្វើអោយកើតមានការផ្លាស់ប្ដូរ ទាំងស្រុង
·
ទំនាស់សម្របសម្រួលក្រុមដែលមានភាពស្អិតរមួត
·
ទំនាស់ធ្វើអោយកើតមានកម្រិតកាន់តែខ្ពស់តិចតួចកាន់តែមានប្រយោជន៍នៃភាពតានតឹង
|
· គុណវិបត្តិអិជ្ជមនាពីទំនាស់អាចបំផ្លាញខ្ទេចខ្ទើ
· អ្នកគ្រប់គ្រងមានប្រសិទ្ធភាពកសាងក្រុមការងារមិនអោយមានទំនាស់
· ការប្រកួតប្រជែអគឺល្អសម្រាប់អង្គភាពប៉ុន្ដែមិនមែនទំនាស់
· អ្នកគ្រប់គ្រងដែលទទួលភ្ញោជទំទាស់មិនស្រោចស្រង់នៅក្នុងអង្គភាព
|
សួស្តីប្អូ។ ខ្ញុំចុចលើ Link នេះហើយតែមិនបានផលនោះទេ។ សូមប្អូនជួយផ្ញើជា powerpoint អោយខ្ញុំផងបានទេ តាមអ៊ីមែល៖ hengsophea@gmail.com អរគុណ
ReplyDeleteសុំមេរៀននេះផង
Delete